KudoZ home » English to Swedish » Medical (general)

compromised airways

Swedish translation: luftvägar med nedsatt funktion


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:compromised airways
Swedish translation:luftvägar med nedsatt funktion
Entered by: Folke Nettelblad

15:57 Jul 20, 2005
English to Swedish translations [PRO]
Medical - Medical (general)
English term or phrase: compromised airways
Min text är en läkemedels-SPC. En mening anger:

"Caution must be exercised in the management and treatment of patients with compromised airways by limitation or careful monitoring of antihistamine and other sedative medication use."

Jag har väldigt svårt att komma på ett lämpligt uttryck för "compromised airways". Jag har fått lite hjälp med en engelsk definition på http://www.proz.com/kudoz/1095930?pwd=mxww&gr=y#answ_2632464 men hittar ändå inget som känns bra. "Svaga luftvägar" säger man bara inte. "Luftvägsobstruktion" känns för snävt.
Folke Nettelblad
Sweden
luftvägar med nedsatt funktion
Explanation:
...kanske kan fungera?

Barnastma.nu - allergier, andningsbesvär, andningsproblem ...
Barnet får då stela oeftergivliga luftvägar med nedsatt funktion. Denna ärromvandling
är sedan inte möjlig att behandla. ...
index.glaxowellcome.se/SYSTEM.PLX?writedate=2000-08-27& code=gw_pages&id=13511&page=start&... - 20k
Selected response from:

Lisa Lloyd
Grading comment
Tack till alla svarande. Lisas förslag känns mest allmängiltigt.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
2ansträngda luftvägar
Lars Jelking
2luftvägar med nedsatt funktion
Lisa Lloyd
1överkänsliga luftvägar
Sven Petersson


  

Answers


1 min   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
ansträngda luftvägar


Explanation:
Varför inte?

Lars Jelking
Israel
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 14

22 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
luftvägar med nedsatt funktion


Explanation:
...kanske kan fungera?

Barnastma.nu - allergier, andningsbesvär, andningsproblem ...
Barnet får då stela oeftergivliga luftvägar med nedsatt funktion. Denna ärromvandling
är sedan inte möjlig att behandla. ...
index.glaxowellcome.se/SYSTEM.PLX?writedate=2000-08-27& code=gw_pages&id=13511&page=start&... - 20k

Lisa Lloyd
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 155
Grading comment
Tack till alla svarande. Lisas förslag känns mest allmängiltigt.

2 hrs   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
överkänsliga luftvägar


Explanation:
?

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 52 mins (2005-07-20 18:50:02 GMT)
--------------------------------------------------

känsliga luftvägar
överreaktiva luftvägar
obstruktion/dysfunktion i luftvägar

Sven Petersson
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 733