KudoZ home » English to Swedish » Medical (general)

headgear (i den här kontexten)

Swedish translation: nackdrag


07:35 Jul 27, 2005
English to Swedish translations [PRO]
Medical - Medical (general) / dentistry
English term or phrase: headgear (i den här kontexten)
Texten handlar om en ansiktsbåge. Vet inte riktigt hur jag ska hantera "headgear" här. Saknar bild. Några förslag?

The facebow and headgear system must be used properly.
Do not attempt to adjust, put on or remove the facebow with headgear straps still connected.
Marie Eriksson
Swedish translation:nackdrag
Explanation:
o:)
Selected response from:

Lars Jelking
Israel
Grading comment
Tack! Detta verkar troligast här, har försökt få ett svar från slutkunden, men utan resultat.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4nackdrag
Lars Jelking
3huvudutrustning
Mårten Sandberg
2huvudbonadengel


Discussion entries: 2





  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
headgear (i den här kontexten)
huvudbonad


Explanation:
**


    Reference: http://www.kt.rim.or.jp/~kasesika/prot.html
    Reference: http://www.kt.rim.or.jp/~kasesika/hg.html
engel

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
headgear (i den här kontexten)
huvudutrustning


Explanation:
alltså utrustningen för "montage" på huvudet.
Så blir texten lika allmänt hållen som källan.
Gear är ju utrustning, tillbehör etc. i sammanhanget

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs 20 mins (2005-07-27 11:55:09 GMT)
--------------------------------------------------

Efter din spec. skulle jag vilka komplettera med (huvud)sele om du vill vara mer specifik. Vet hur de ser ut och det är en hätta i form av en sele som spänner bak käken genom att sitta mot bakhuvudet.

Mårten Sandberg
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 119

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
headgear (i den här kontexten)
nackdrag


Explanation:
o:)


    Reference: http://ftv.bazment.se/templates/page.aspx?page_id=409
Lars Jelking
Israel
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 14
Grading comment
Tack! Detta verkar troligast här, har försökt få ett svar från slutkunden, men utan resultat.