KudoZ home » English to Swedish » Medical (general)

compounding pharmacy

Swedish translation: ett apotek som är berett att hjälpa dig med en s.k. extemporeberedning


17:55 Sep 1, 2006
English to Swedish translations [PRO]
Medical - Medical (general) / compounding pharmacy
English term or phrase: compounding pharmacy
Ett apotek som blandar mediciner själva och som kan göra salvor....

Obtaining this type of preparation in final form will require the services of a compounding pharmacy (see your phone book for listings) to combine the thickened juice with a preparation which can carry the water-soluble elements of the juice through the skin.
Terese Whitty
United States
Swedish translation:ett apotek som är berett att hjälpa dig med en s.k. extemporeberedning
Explanation:
Jag tror att du måste anpassa texten en del här. Eftersom det inte finns några privata apotek i Sverige utan alla drivs av Apoteket AB och har kvalificerade farmaceuter är detta något som KAN göras på alal apotek. Däremot är jag tveksam hur villiga de är att göra det med en produkt av det aktuella slaget. Det är ju lite skillnad när en läkare har skrivit ett extemporerecept på en salva med en etablerad aktiv substans. DÄrför kanske du eventuellt kan skriva något i stil med:
"...ett apotek som är berett att hjälpa dig med en s.k. extemporeberedning. Slå gärna upp apotek i Gula sidorna och ring och kontrollera i förväg". Eller "Normalt sett kan alla apotek göra det, men ring gärna och kontrollera i förväg."
Selected response from:

Folke Nettelblad
Sweden
Grading comment
Tack Folke!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4Ett apotek som mixar på plats
akntranslations
3ett apotek som är berett att hjälpa dig med en s.k. extemporeberedning
Folke Nettelblad


  

Answers


11 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Ett apotek som mixar på plats


Explanation:
Yes, that is what a compounding pharmacy means. They mix everything themselves.

akntranslations
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish

14 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
ett apotek som är berett att hjälpa dig med en s.k. extemporeberedning


Explanation:
Jag tror att du måste anpassa texten en del här. Eftersom det inte finns några privata apotek i Sverige utan alla drivs av Apoteket AB och har kvalificerade farmaceuter är detta något som KAN göras på alal apotek. Däremot är jag tveksam hur villiga de är att göra det med en produkt av det aktuella slaget. Det är ju lite skillnad när en läkare har skrivit ett extemporerecept på en salva med en etablerad aktiv substans. DÄrför kanske du eventuellt kan skriva något i stil med:
"...ett apotek som är berett att hjälpa dig med en s.k. extemporeberedning. Slå gärna upp apotek i Gula sidorna och ring och kontrollera i förväg". Eller "Normalt sett kan alla apotek göra det, men ring gärna och kontrollera i förväg."

Folke Nettelblad
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 909
3 corroborated select projects
in this pair and field What is ProZ.com Project History(SM)?
Grading comment
Tack Folke!