KudoZ home » English to Swedish » Medical (general)

Patient informed consent form

Swedish translation: patientformulär för informerat samtycke


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Patient informed consent form
Swedish translation:patientformulär för informerat samtycke
Entered by: xxxBirgitta G

10:16 Jul 11, 2008
English to Swedish translations [PRO]
Medical - Medical (general) / Medical forms
English term or phrase: Patient informed consent form
Här behövs igen hjälp med tungvrickningen. Det gäller en blankett som en patient undertecknar och därmed ger sitt medgivande till att delta i en medicinsk studie.

Blankett avsedd för medgivande; acceptans...??? Och var kommer informationen in? Tack på förhand!
xxxLilian S-K
Finland
patientformulär för informerat samtycke
Explanation:
t.ex.
Selected response from:

xxxBirgitta G
Sweden
Grading comment
Tack så mycket!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +5patientformulär för informerat samtyckexxxBirgitta G
4formulär för patients informerade samtycke
Angelica Kjellström


  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +5
patient informed consent form
patientformulär för informerat samtycke


Explanation:
t.ex.


    Reference: http://www.janusinfo.se/imcms/GetDoc?meta_id=9459
xxxBirgitta G
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 278
Grading comment
Tack så mycket!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Folke Nettelblad
8 mins

agree  xxxUSER0059
13 mins

agree  Hanna Valenta
24 mins

agree  Angelica Kjellström
35 mins

agree  Gorel Bylund
38 mins

12 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
patient informed consent form
formulär för patients informerade samtycke


Explanation:
Källa: kundordlista
Det är "informed consent" som hör ihop, vilket betyder "informerat samtycke"

--------------------------------------------------
Note added at 42 mins (2008-07-11 10:58:22 GMT)
--------------------------------------------------

Givetvis är "patientformulär för informerat samtycke" korrekt översättning.

Angelica Kjellström
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 29