KudoZ home » English to Swedish » Medical (general)

pupil size chart

Swedish translation: tabell för pupillstorlek


10:07 Jan 30, 2009
English to Swedish translations [PRO]
Medical - Medical (general) / Oftalmologi
English term or phrase: pupil size chart
In order for a posterior subcapsular opacity to be graded as P, part or all of the opacity must lie in the central 3.0 mm zone of the pupil. When the pupil is dilated to 6.0 mm estimating the size of the 3.0 mm zone is easy, but when the pupil is dilated to a size larger than 6.0 mm the ***pupil size chart*** on the near vision chart may be helpful in estimating the size of the central 3.0 mm zone.
Åsa_Maria K
Sweden
Swedish translation:tabell för pupillstorlek
Explanation:
Det borde väl inte vara något mer avancerat? Pupillens storlek förändras under olika förhållanden (ljus, jazztobak m.m.)

--------------------------------------------------
Note added at 59 mins (2009-01-30 11:07:23 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Tackar :)
Selected response from:

Martin Englander
Grading comment
Tack, Martin!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3tabell för pupillstorlekMartin Englander
2pupillstorleksmall; pupillstorlekskarta
Folke Nettelblad


  

Answers


11 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
tabell för pupillstorlek


Explanation:
Det borde väl inte vara något mer avancerat? Pupillens storlek förändras under olika förhållanden (ljus, jazztobak m.m.)

--------------------------------------------------
Note added at 59 mins (2009-01-30 11:07:23 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Tackar :)

Martin Englander
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 13
Grading comment
Tack, Martin!
Notes to answerer
Asker: Ja, det måste ju vara det man menar, men varför jag blir förvirrad är för att man sedan börjar tala om PSC som ett begrepp och här är jag tveksam till att PSC betyder "tabell för pupillstorlek" i nästa sats: Alternatively, one can use the vernier control on slit height and set it at 3.0 mm and then rotate this slit around the central pupillary space to ascertain if a particular PSC falls within that zone. Remember that if part of a unicentric peripheral PSC falls within the central 3.0 mm zone, the entire PSC is graded as P in LOCS III. Man det kanske är läge att fråga PM.

Asker: OK, så här är det: PSC betyder "posterior subcapsular cataract". Av en händelse omnämns det tillsammans med "pupil size chart" som förkortas på samma sätt. Ursäkta att jag rörde till det!


51 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
pupillstorleksmall; pupillstorlekskarta


Explanation:
Kan inte belägga någondera men det viktiga är väl att det inte är en tabell utan ett kort med cirklar med olika diameter som man kan hålla bredvid patientens öga för en direkt jämförelse.

Man kan ju också dela på det och skriva "mall för pupillstorlek" eller liknande.

--------------------------------------------------
Note added at 53 mins (2009-01-30 11:00:33 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Titta exempelvis i nedre högra hörnet på http://www.adldata.com/Downloads/Forms/Neuro.pdf

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2009-01-30 12:20:13 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Tack! Själv väntar jag alltid minst 2 dygn innan jag väljer svar. Får ofta extra tips eller ännu bättre svar på ett sent stadium.

Folke Nettelblad
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 909
3 corroborated select projects
in this pair and field What is ProZ.com Project History(SM)?
Notes to answerer
Asker: Tack till dig också, Folke! Får inte dela ut fler poäng så du får en stjärna i kanten istället : ) *

Asker: Jag också - egentligen! Var lite het på gröten idag...