KudoZ home » English to Swedish » Medical (general)

Proteinurea Value

Swedish translation: proteinurivärde eller möjligen proteinurea


11:01 Mar 26, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Medical - Medical (general)
English term or phrase: Proteinurea Value
Jag har tyvärr inte så mycket bakgrundsinformation att komma med. Termen förekommer i ett rapportblad från en medicisk databas.
Gustaf Eriksson
Swedish translation:proteinurivärde eller möjligen proteinurea
Explanation:
Har inte mycket nytt att komma med, men måste skriva ett eget svar för att få plats med allt. Tackar Reino för förtroendet.

Jag är tveksam men misstänker att det helt enkelt är en felskrivning för "proteinuria value" - hittar genast flera engelska sidor där det bevisligen är det.

Men det skulle också kunna vara proteinurea, på något sätt syftande på urea som bildas vid proteinnedbrytning (som sidan 13 i Reinos referens, även om den aldrig nämner detta sammansatta ord).

Utan mer sammanhang är det alltså svårt att veta definitivt. Det enda jag kan säga är att protienuri bevisligen finns och är ett vanligt begrepp, medan jag inte vet om proteinurea över huvud taget används.
Selected response from:

Folke Nettelblad
Sweden
Grading comment
Tack för hjälpen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +4proteinurivärde eller möjligen proteinurea
Folke Nettelblad
4 +1proteinuriEKM
1proteinureavärdeReino Havbrandt


  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
proteinurea value
proteinuri


Explanation:
Proteinuri - utsöndring av protein i urinen. Det låter som om det skulle vara ett mätvärde på detta - ordet "värde" känns överflödigt på svenska.

--------------------------------------------------
Note added at 10 mins (2004-03-26 11:12:44 GMT)
--------------------------------------------------

Nationalencyklopedin om proteinuri.

proteinuri´ (nylat. proteinuri´a, av protein, se Nproteiner, och grek. ouron [u:´-] \'urin\'), ökad mängd protein i urinen. Normalt finns endast små mängder protein i urinen. Ökad utsöndring av protein härrörande från blodplasma (D200 mg/dygn), huvudsakligen av albumin och andra proteiner, förekommer vid skador på njurarnas kärlnystan, glomeruli. Skadorna orsakas oftast av inflammatorisk njursjukdom, glomerulonefrit, men även av andra sjukdomar, t.ex. diabetes och högt blodtryck. Proteinförlusterna kan reducera proteinhalten i blodet och orsaka stora vätskeansamlingar i kroppen, nefrotiskt syndrom. Proteinläckage i njurarnas glomeruli benämns glomerulär proteinuri. Mindre proteinmängder i urinen till följd av läckage i njurkanalerna (tubuli) förekommer vid vissa ovanliga njursjukdomar och benämns tubulär proteinuri. Slutligen förekommer ofta proteinuri vid hög feber och efter fysisk ansträngning utan att därför någon skada föreligger på njurarna. Protein i urinen kan påvisas med enkla remstest. Undersökningen ingår i varje hälsoundersökning.
-----------

EKM
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 48

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Georgios Paraskevopoulos: urea = uri (är ett toxinämne i urinen) av av gr. ouria =kemiska molekylen Ç2Í-CO-NH2 som på lat.sv. heter uri.
2 hrs
  -> Tack så mycket! :-)

12 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
proteinureavärde


Explanation:
Har inte fått termen bekräftad. Får väl hoppas att Folke hinner titta på detta, och komma med något bättre.


    Reference: http://www.svls.se/sektioner/nm/Riktlinjer_uremi.pdf
Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 38

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Folke Nettelblad: Tack för förtroendet. Jag vet faktiskt inte vad de avser. Du kan läsa mitt eget svar.
39 mins

51 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +4
proteinurea value
proteinurivärde eller möjligen proteinurea


Explanation:
Har inte mycket nytt att komma med, men måste skriva ett eget svar för att få plats med allt. Tackar Reino för förtroendet.

Jag är tveksam men misstänker att det helt enkelt är en felskrivning för "proteinuria value" - hittar genast flera engelska sidor där det bevisligen är det.

Men det skulle också kunna vara proteinurea, på något sätt syftande på urea som bildas vid proteinnedbrytning (som sidan 13 i Reinos referens, även om den aldrig nämner detta sammansatta ord).

Utan mer sammanhang är det alltså svårt att veta definitivt. Det enda jag kan säga är att protienuri bevisligen finns och är ett vanligt begrepp, medan jag inte vet om proteinurea över huvud taget används.

Folke Nettelblad
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 909
3 corroborated select projects
in this pair and field What is ProZ.com Project History(SM)?
Grading comment
Tack för hjälpen!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Lisa Lloyd
41 mins

agree  Mario Marcolin
1 hr

agree  JessicaC
1 hr

agree  JadrankaA
3 hrs