KudoZ home » English to Swedish » Medical (general)

adrenal gland

Swedish translation: binjure


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:adrenal gland
Swedish translation:binjure
Entered by: Fredrik Larsson

18:50 Jun 23, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Medical (general)
English term or phrase: adrenal gland
Körteln ovanför njurarna.
Fredrik Larsson
binjuren, binjurarna
Explanation:
säger man nog vanligtvis, se t ex ref nedan:
Selected response from:

Gorel Bylund
Sweden
Grading comment
Tack för hjälpen!!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +4binjuren, binjurarna
Gorel Bylund
3binjurekörtelhookmv


Discussion entries: 1





  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
binjurekörtel


Explanation:
adrenal brukar översättas binjure- eller adrenal

"Cortisol är ett steroidhormon som kroppen producerar i binjurekörteln och utsöndras under hög stress och fysiska och även mentala lägen, såsom träning, trauma, ilska och även vid extrema temperaturer."

http://www.ast-ss.se/f_s/dagliga/januari_2002/delia_fs_3_jan...

hookmv
Sweden
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 12

59 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +4
binjuren, binjurarna


Explanation:
säger man nog vanligtvis, se t ex ref nedan:


    Reference: http://www.svls.se/sektioner/endokrin/pages/informationsblad...
    Reference: http://www.barncancerfonden.se/content/article.php?realm=30
Gorel Bylund
Sweden
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 68
Grading comment
Tack för hjälpen!!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Karin Hellbom
11 mins
  -> Tack!

agree  Ulla Lundquist: Störst mängd östrogen och testosteron bildas i äggstockarna, en mindre mängd i binjurarna
10 hrs
  -> Tack!

agree  Mario Marcolin
10 hrs
  -> Tack!

agree  SwedishTra
13 hrs
  -> Tack!