KudoZ home » English to Swedish » Medical (general)

the Apex

Swedish translation: mitt uppe på hjässan


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:the Apex
Swedish translation:mitt uppe på hjässan
Entered by: Eva Olsson

19:28 Aug 5, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Medical - Medical (general) / anatomy
English term or phrase: the Apex
Från en amerikansk friseringsbroschyr. I beskrivning av huvudets delar.
- The round of the head: This is described in two different ways:
a. the parietal ridge (the area where the top of the head begins to curve down).
b. the Apex (the highest point of the fringe area).

Apex betyder ju spets, men är det ett specialord för ett ställe på huvudet?
Eva Olsson
mitt uppe på hjässan
Explanation:
Kraniets översta del. Se Nationalencyklopedin: hjässa.
Selected response from:

Karin Hellbom
Italy
Grading comment
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5spets
Georgios Paraskevopoulos
4 +1mitt uppe på hjässan
Karin Hellbom


  

Answers


9 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
the apex
mitt uppe på hjässan


Explanation:
Kraniets översta del. Se Nationalencyklopedin: hjässa.

Karin Hellbom
Italy
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 70

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin
3 days3 hrs

10 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
the apex
spets


Explanation:
ordet aprex betyder spets, eller översta början eller slutändan av en kroppsdel exempelvis lungspets (apex pulmonis)
apex finns i olika kroppsorgan.
De flesta hjärndelar har en apex

http://education.yahoo.com/reference/gray/189.html
sökord apex

Apex - Spets, till exempel tandrotens yttersta spets.
http://www.skane.se/default.asp?id=18145


    Reference: http://education.yahoo.com/reference/gray/189.html
    Reference: http://www.skane.se/default.asp?id=18145
Georgios Paraskevopoulos
Specializes in field
Native speaker of: Native in GreekGreek, Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 16