KudoZ home » English to Swedish » Medical (general)

cushion of moisture

Swedish translation: skyddande vätskelager


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:cushion of moisture
Swedish translation:skyddande vätskelager
Entered by: lisafran

10:50 Nov 29, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Marketing - Medical (general)
English term or phrase: cushion of moisture
The solution works naturally with tears to create a comfortable cushion of moisture.

Handlar om kontaktlinser. Jag funderar på om man ska skriva om det och säga att den "binder fukten till linserna", men det kanske finns ett bättre uttryck?
lisafran
skyddande vätskelager
Explanation:
bildar ett skyddande vätskelager, kanske man kan säga?

--------------------------------------------------
Note added at 25 mins (2004-11-29 11:15:19 GMT)
--------------------------------------------------

vätskehinna?

Allmänt om tårarnas funktion
... död på bakterier. Den vätskehinna som bildas, tårfilmen, innehåller
ytterst också ett tunt lager med fett. Tårarnas funktion ...
www.doktorn.com/info/info.asp?sid=10897 - 7k

--------------------------------------------------
Note added at 25 mins (2004-11-29 11:15:59 GMT)
--------------------------------------------------

[PDF] EXPRESSEN.SE - F perfekt syn p 30 minuter
Filtyp: PDF/Adobe Acrobat
... Linsen är konstruerad så att den vilar på ett tunt vätskelager – och hela
tiden roterar. Det minskar påverkan på ögats egen lins. ...
www.medocular.se/nytt/ogonvardsnyheter/ 2002/Expressen20021208.pdf
Selected response from:

Lisa Lloyd
Grading comment
Tack för hjälpen
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +3skyddande vätskelager
Lisa Lloyd
3fuktighetsbevarande hinnaTornebohm


  

Answers


24 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
skyddande vätskelager


Explanation:
bildar ett skyddande vätskelager, kanske man kan säga?

--------------------------------------------------
Note added at 25 mins (2004-11-29 11:15:19 GMT)
--------------------------------------------------

vätskehinna?

Allmänt om tårarnas funktion
... död på bakterier. Den vätskehinna som bildas, tårfilmen, innehåller
ytterst också ett tunt lager med fett. Tårarnas funktion ...
www.doktorn.com/info/info.asp?sid=10897 - 7k

--------------------------------------------------
Note added at 25 mins (2004-11-29 11:15:59 GMT)
--------------------------------------------------

[PDF] EXPRESSEN.SE - F perfekt syn p 30 minuter
Filtyp: PDF/Adobe Acrobat
... Linsen är konstruerad så att den vilar på ett tunt vätskelager – och hela
tiden roterar. Det minskar påverkan på ögats egen lins. ...
www.medocular.se/nytt/ogonvardsnyheter/ 2002/Expressen20021208.pdf


Lisa Lloyd
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 155
Grading comment
Tack för hjälpen

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mårten Sandberg
1 hr
  -> Tack Mårten!

agree  Georgios Paraskevopoulos
8 hrs
  -> Tack Georgios!

agree  Mario Marcolin
23 hrs
  -> Tack Mario!

6 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
fuktighetsbevarande hinna


Explanation:
ett annat förslag....

Tornebohm
United States
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 226