KudoZ home » English to Swedish » Medical (general)

Institutional Review Board

Swedish translation: granskningsnämnd


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Institutional Review Board
Swedish translation:granskningsnämnd
Entered by: xxxBirgitta G

12:18 Dec 6, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Medical - Medical (general) / Clinical trial
English term or phrase: Institutional Review Board
Ett formulär för informerat samtycke för en klinisk prövning (Det vänder sig till barn, därav stilnivån):

"Other people may look at your medical records to make sure that the information that is being reported is accurate or correct. Some of these people could be representatives of the sponsor, special review groups at the hospital or clinic where your study doctor works (called **Institutional Review Boards** or Ethics Committees), or US or foreign regulatory authorities."
Folke Nettelblad
Sweden
granskningsnämnd
Explanation:
(sjukhus-) granskningsnämnd
Selected response from:

xxxBirgitta G
Sweden
Grading comment
Tack till alla! granskningsnämnd blir nog bäst (etiska kommittén nämns ju ändå och läkemedelskommitté är något annat).
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1granskningsnämndxxxBirgitta G
4etikkommitté
Eva Linderoth
3(lokal) läkemedelskommitté
Lisa Lloyd


  

Answers


17 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
granskningsnämnd


Explanation:
(sjukhus-) granskningsnämnd

xxxBirgitta G
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 278
Grading comment
Tack till alla! granskningsnämnd blir nog bäst (etiska kommittén nämns ju ändå och läkemedelskommitté är något annat).

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin
10 hrs
  -> Tack, Mario!

59 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
(lokal) läkemedelskommitté


Explanation:
[PDF] Nya möjligheter att behandla fetma
Filtyp: PDF/Adobe Acrobat - HTML-version
... i primärvården – en jämförande studie av behandling med ... måste först godkännas i
den lokala läkemedelskommittén. ... Avd för klinisk farmakologi, KS ...
www.janusinfo.org/imcms/servlet/ GetDoc/nytt1-99.pdf?meta_id=2970 - Kompletterande resultat

"Kliniska farmakologer deltar i stor utsträckning
i framställning och förmedling av producentobunden läkemedelsinformation.
Representanter för specialiteten ingår som regel i sjukvårdens läkemedelskommittéer,
vilka har som uppgift att verka för rationell och kostnadseffektiv läkemedelsanvändning.
En viktig uppgift för kliniska farmakologer inom läkemedelskommittéerna
och inom läkemedelsmyndigheten är sammanställning och värdering av vetenskaplig
dokumentation av läkemedel. Andra viktiga uppgifter är att studera användningen av
läkemedel liksom förekomsten av biverkningar och missbruk."




    Reference: http://www.kliniskfarmakologi.org/pdf/Utbildningsboken.pdf
Lisa Lloyd
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 155

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
institutional review board
etikkommitté


Explanation:
Om det gäller att avgöra om forskningen ska få genomföras tror jag att detta svar kan vara en möjlighet. Se referens

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs 58 mins (2004-12-06 16:16:45 GMT)
--------------------------------------------------

alternativt forskningsetikkommitté


    Reference: http://www.codex.uu.se/texts/etik2000.pdf
Eva Linderoth
Sweden
Works in field
Native speaker of: Swedish