KudoZ home » English to Swedish » Metallurgy / Casting

flowgauge, flowmeter

Swedish translation: flödesindikator, flödesmätare


12:33 Aug 27, 2008
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Metallurgy / Casting / Welding, torch cutting
English term or phrase: flowgauge, flowmeter
A flowmeter provides the operator with a more accurate reading of how much shielding gas is being used. However, if accuracy of flow is not an issue, a flowgauge can safely be used

Vad är det för skillnad på flowgauge och flowmeter? Båda betyder väl flödesmätare?
Anna-Marta Vlugt
Sweden
Swedish translation:flödesindikator, flödesmätare
Explanation:
Det låter som ett tveksamt bruk av gauge, men av resonemanget framgår tydligt att om ett exakt belopp på flödet inte är av stor vikt, räcker det med något som ungefärligen indikerar flödet.
Selected response from:

Mårten Sandberg
Grading comment
Den köper jag. Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3flödesindikator, flödesmätare
Mårten Sandberg
2mängdmätare, flödesmätare (flödesreglering)
Rosica Dimitrova
1mekanisk flödesmätare, elektronisk flödesmätareReino Havbrandt


  

Answers


36 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
mängdmätare, flödesmätare (flödesreglering)


Explanation:
Engström, Stahres Industrilexikon

Rosica Dimitrova
Bulgaria
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
flödesindikator, flödesmätare


Explanation:
Det låter som ett tveksamt bruk av gauge, men av resonemanget framgår tydligt att om ett exakt belopp på flödet inte är av stor vikt, räcker det med något som ungefärligen indikerar flödet.

Mårten Sandberg
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Den köper jag. Tack!

19 hrs   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
mekanisk flödesmätare, elektronisk flödesmätare


Explanation:
kan det möjligen syfta på. Gauge innebär att det är ett visarinstrument, i det här fallet sannolikt en klocka som sitter direlt på röret. Flowmeter kan vara en mer avancerad konstruktion, med en givarenhet och lite elektronik till. Men det är lite svårt att gissa vad skribenten egentligen tänkt på.


    Reference: http://www.nwe.siemens.com/SWEDEN/INTERNET/SE/PRODUKTER/INDU...
    Reference: http://www.basi.nu/Prod/Basi/BASI.nsf/AllDocuments/E39F856A2...
Reino Havbrandt
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 4