KudoZ home » English to Swedish » Mining & Minerals / Gems

Torque actuator

Swedish translation: vridmomentregulator


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Torque actuator
Swedish translation:vridmomentregulator
Entered by: zebung

21:10 Oct 15, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Mining & Minerals / Gems / Mining
English term or phrase: Torque actuator
Nu behöver jag hjälp igen - det gäller fortfarande laddningsaggregatet för bergsprängning.

Kontext: "Open and close the hand valve ... a couple of times in order to check the operation of the torque actuator."

"Torque" betyder väl vridning eller vridmoment eller något sådant, och "actuator" är väl någon sorts reglermekanism - men vad blir det på svenska?
Hans Näslund
Sweden
vridmomentregulator
Explanation:
Från Teknisk Ordboken 11:e upplagan

Translates to Torque regulator

Selected response from:

zebung
Grading comment
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4vridningsmekanismenHans-Bertil Karlsson
3vridmomentregulator
zebung
2vridningsställdon
Eva-Lotta Ljung


  

Answers


7 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
vridningsmekanismen


Explanation:
Det är väl troligen en liten motor eller en magnetventil av något slag som man ska kolla så att den inte fastnat

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 3

9 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
vridningsställdon


Explanation:
"I en typisk tillämpning påverkar ställdonet ventilläget hos en regulator" - hittade jag på Eurodicautom. Jag har inget bra förslag på översättning men det fanns en massa olika förklaringar (på engelska) där om vad det kan vara. Kanske en passar särskilt bra?


    Reference: http://europa.eu.int/eurodicautom/login.jsp
Eva-Lotta Ljung
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

12 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
vridmomentregulator


Explanation:
Från Teknisk Ordboken 11:e upplagan

Translates to Torque regulator



zebung
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 3