KudoZ home » English to Swedish » Music

neck slide

Swedish translation: [här] slide-funktion


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:neck slide
Swedish translation:[här] slide-funktion
Entered by: Jan Sundström

13:44 Aug 28, 2008
English to Swedish translations [PRO]
Music / Questionnaire video games
English term or phrase: neck slide
Then take it to a whole new level by jumping into a fully-integrated recording studio to lay down, upload, and share custom tracks online – for virtually unlimited rock. This game features the most authentic instrument peripherals on the market including an all-new wireless guitar controller with the first-ever touch-sensitive neck slide, dedicated Star Power button, and ability to palm-mute. Also, the new killer wireless drums have ultra-quiet pressure-sensitive pads, raised cymbals, and are easy to set up and take down. Or, use the microphone to become the ultimate frontman. This new Guitar Hero game lets you rock together and rock for all.
Monica Berntsson
Sweden
[här] slide-funktion
Explanation:
Eftersom texten handlar om Guitar Hero IV, som inte är ute än, är det fortfarande hemligt hur slide-funktionen är utformad.

Tillverkarna har med flit inte släppt några bilder, så det är nog säkrast att inte vara detaljerad i onödan utan använda en omskrivning, typ slide-funktion.

'Indeed, the writers of a recent Guitar Hero World Tour preview in Game Informer magazine were unable to see the game's controller for "legal reasons" because "it will have at least one major new feature which will impact the way you play." '

I dess nuvarande utformning har gitarrhalsen knappar, så ett rör skulle inte funka om inte designen ändras.

De flesta användare spekulerar i att gitarrkontrollen kommer att ha en tryckkänslig platta där man bara drar med fingret, så det är inte alls säkert att den levereras med ett separat sliderör.

Se länkarna nedan för några av teorierna.
http://www.thegamereviews.com/story-1295-Guitar-Hero-World-T...
Selected response from:

Jan Sundström
Sweden
Grading comment
Tack så mycket!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5slide
Mårten Sandberg
5sliderör
Klas Törnquist
4[här] slide-funktion
Jan Sundström


  

Answers


9 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
slide


Explanation:
Neck är alltså halsen på gitarren, men man säger bara slide - ett rör av stål eller glas du trär fingret i för att få en viss ljudeffekt när du lägger den an mot strängen (istället för att spela direkt med fingrarna som normalt). (Detta gäller alltså riktiga instrument, hur det ser ut i spelet vet jag naturligtvis inte).


--------------------------------------------------
Note added at 9 hrs (2008-08-28 22:59:22 GMT)
--------------------------------------------------

Sök på slide guitar så får du nog en idé.

Mårten Sandberg
Native speaker of: Swedish

21 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
sliderör


Explanation:
...kan vara OK. Den svenska termen "spelstål" finns också, men det används för steel guitar och (möjligen) dobro.
Som Mårten skriver är det ett rör av glas eller stål som man lägger an mot strängarna och som kan flyttas steglöst (slajda). Ljudet blir litet steel guitar-liknande (tänk Hawaii-musik eller Yngwe Stoor).
Har ägt ett sliderör, men misstänker att hustrun (som har absolut gehör) har slängt bort det.

Klas Törnquist
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

21 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
[här] slide-funktion


Explanation:
Eftersom texten handlar om Guitar Hero IV, som inte är ute än, är det fortfarande hemligt hur slide-funktionen är utformad.

Tillverkarna har med flit inte släppt några bilder, så det är nog säkrast att inte vara detaljerad i onödan utan använda en omskrivning, typ slide-funktion.

'Indeed, the writers of a recent Guitar Hero World Tour preview in Game Informer magazine were unable to see the game's controller for "legal reasons" because "it will have at least one major new feature which will impact the way you play." '

I dess nuvarande utformning har gitarrhalsen knappar, så ett rör skulle inte funka om inte designen ändras.

De flesta användare spekulerar i att gitarrkontrollen kommer att ha en tryckkänslig platta där man bara drar med fingret, så det är inte alls säkert att den levereras med ett separat sliderör.

Se länkarna nedan för några av teorierna.
http://www.thegamereviews.com/story-1295-Guitar-Hero-World-T...


    Reference: http://www.joystiq.com/2008/06/15/survey-guitar-hero-4-price...
    Reference: http://www.gamespot.com/news/show_blog_entry.php?topic_id=26...
Jan Sundström
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 16
Grading comment
Tack så mycket!