ProZ.com global directory of translation services
 The translation workplace
Ideas
KudoZ home » English to Swedish » Music

vocal projection

Swedish translation: att rikta rösten


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:vocal projection
Swedish translation:att rikta rösten
Entered by: Anna Herbst

15:45 May 19, 2017
English to Swedish translations [PRO]
Art/Literary - Music / vocal projection
English term or phrase: vocal projection
Vad menas med det? Tydligen en sorts sångteknik. Vad kan det heta på svenska?
Se här:
http://www.wikihow.com/Project-Your-Voice-when-You're-Singin...
Anna Norman
Sweden
att rikta rösten
Explanation:
Teknik som används av sångare såväl som talare.
Selected response from:

Anna Herbst
Australia
Grading comment
Tack, det var något fler sökträffar på Google för detta uttryck så jag väljer att använda det.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4att rikta rösten
Anna Herbst
3röstprojicering
Agneta Pallinder


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
röstprojicering


Explanation:
Inte bara när man sjunger. Exempel här: https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=röstprojicering

Agneta Pallinder
United Kingdom
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4
Notes to answerer
Asker: När Google hade utelämnat snarlika resultat, var det väldigt få sökträffar (ca 9 st.)


8 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
att rikta rösten


Explanation:
Teknik som används av sångare såväl som talare.


Example sentence(s):
  • Den stämningsfulla sången Um Mitternacht gav prov på en förmåga att rikta rösten, så att den rörde sig i rummet som en strålkastare.
  • Tänk på att rikta rösten till dem som befinner sig längst bort. Då blir klangen ofta bättre och knarret minskar.

    Reference: http://www.nt.se/nyheter/weinius-forfor-med-sin-sang-5453044...
    Reference: http://www.sprak.umu.se/utbildning/rost-och-tal/rostrad/
Anna Herbst
Australia
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tack, det var något fler sökträffar på Google för detta uttryck så jag väljer att använda det.