KudoZ home » English to Swedish » Music

array microhone

Swedish translation: gruppmikrofon


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:array microphone
Swedish translation:gruppmikrofon
Entered by: tauvon

14:08 Mar 3, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Music
English term or phrase: array microhone
Slags mikrofon.
tauvon
Sweden
gruppmikrofon
Explanation:
Har också sett array-mikrofoner.
Selected response from:

Kristina Thorne
France
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5mikrofonbankHans-Bertil Karlsson
3 +1gruppmikrofonKristina Thorne


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
gruppmikrofon


Explanation:
Har också sett array-mikrofoner.

Kristina Thorne
France
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  hookmv: Google: "Med hjälp av en serie mikrofoner (Microphone array)" och "Elektroniskt styrd gruppmikrofon: selektering av ljudinformation med ... en rad av mikrofoner"
39 mins
  -> Tack ska du ha, Veronica! Funderade också på seriemikrofon, men det hade väl närmast motsvarats av serial microphone.

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
mikrofonbank


Explanation:
Inom ljudtekniken talar man ofta om bankar (inte bankEr) när man raddar upp ett flertal likadana produkter sida vid sida.

Genom en sådan här mikrofonbank får man en extrem riktningsverkan och genom att ställa deras fasning till olika vinklar kan man rikta om den aktiva vinkeln.

Samma gäller (fast tvärtom) för högtalare (pelarhögtalare kallas de ibland).

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 16