KudoZ home » English to Swedish » Nuclear Eng/Sci

four-loop X-designed plant

Swedish translation: fyra ånggeneratorkretsar


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:four-loop X-designed plant
Swedish translation:fyra ånggeneratorkretsar
Entered by: Glenn Viklund

05:39 Oct 16, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Nuclear Eng/Sci / Nuclear industry
English term or phrase: four-loop X-designed plant
Expected delivery of the steam generators to the 1158 Mwe, four-loop X-designed plant is fall 2005...

En träff på four-loop-design på svenska, men det torde ju finnas någon svensk term. Vet någon?
caroline persson
Sweden
fyra ånggeneratorkretsar
Explanation:
det verkar vara detta som år den stora skillnaden på olika westinghouse reaktorer, två, tre eller fyra ångeneratorkretsar, tror att det är vad som avses med "X-loop design". till dessa har man sedan separata turbiner, kylsystem med mera..

sökning på "X"-loop design + westinghouse tycks bekräfta detta, men säker är jag inte

Selected response from:

Glenn Viklund
Albania
Grading comment
Tackar; det verkar stämma!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5fyra (kyl-) kretsars reaktorHans-Bertil Karlsson
3fyra ånggeneratorkretsarGlenn Viklund


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
fyra (kyl-) kretsars reaktor


Explanation:
Se referensen nedan från USA:s kärnkraftsinspektion. Den handlar om nedkylning av de olika kretsarna i en Westinghouse reaktor. (skrämmande läsning...)

--------------------------------------------------
Note added at 2002-10-16 07:19:17 (GMT)
--------------------------------------------------

Det verkar som om Caroline har övergått från aktiv översättare till radioaktiv dito :-))

--------------------------------------------------
Note added at 2002-10-16 07:19:59 (GMT)
--------------------------------------------------

x-desisgned är så klart : konstruerad av X


    Reference: http://www.nrc.gov/reading-rm/doc-collections/gen-comm/circu...
Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4

5 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
fyra ånggeneratorkretsar


Explanation:
det verkar vara detta som år den stora skillnaden på olika westinghouse reaktorer, två, tre eller fyra ångeneratorkretsar, tror att det är vad som avses med "X-loop design". till dessa har man sedan separata turbiner, kylsystem med mera..

sökning på "X"-loop design + westinghouse tycks bekräfta detta, men säker är jag inte




    Reference: http://216.239.39.100/search?q=cache:9KI8rcfPBN4C:www.ktm.fi...
Glenn Viklund
Albania
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 11
Grading comment
Tackar; det verkar stämma!