KudoZ home » English to Swedish » Nuclear Eng/Sci

fuel performance code

Swedish translation: bränslemodelleringskod


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:fuel performance code
Swedish translation:bränslemodelleringskod
Entered by: Glenn Viklund

10:27 Oct 16, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Nuclear Eng/Sci / Nuclear power
English term or phrase: fuel performance code
What responsibilities do you have in your international assignment?

I am working on the projects for XX fuel performance code STAV7.2 Nuclear Regulatory Commission licensing in topical report and the fule perfornace code integration.
caroline persson
Sweden
bränslemodelleringskod
Explanation:
komplicerade saker, detta. men efter lite sökning hittade jag en "transuranus fuel performance code"

"När det gäller kärnbränslesäkerhet kommerGFC att koncentrera sitt arbete påmekanisk och kemisk växelverkan mellanbränsle och kapsel och bränslets beteendevid hög utbränning.BränslemodelleringskodenTRANSURANUS kommer att utökasytterligare med nya data, och ytterligareanvändare kommer att utbildas (inbegripetösteuropeiska vetenskapsmän)."

www.europarl.eu.int/meetdocs/committees/ itre/20020422/461660sv.pdf

och sökning på den eng. varianten bekräftar att det är samma typ av 'code'
Selected response from:

Glenn Viklund
Albania
Grading comment
Tack så mycket för hjälpen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1bränslemodelleringskodGlenn Viklund
4bränsleprestationskod
zebung
3bränsleprestandakodHans-Bertil Karlsson


  

Answers


35 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
bränsleprestandakod


Explanation:
Detta är ju den "normala" övwersättningen, men risken finns att man inom industrin har ett annat namn på detta.

STAV7 ger ingenting på Google, så det är nog ganska nytt :-(

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4

40 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
bränsleprestationskod


Explanation:
hittade ingentint för STAV 7.2, men hittade ett antal exemplar av olika nukl. relaterad koder.
Maybe you get to coin a new term in Swedish!

--------------------------------------------------
Note added at 2002-10-16 11:09:10 (GMT)
--------------------------------------------------

\"ingenting\", inte ingentint

zebung
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 2

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
bränslemodelleringskod


Explanation:
komplicerade saker, detta. men efter lite sökning hittade jag en "transuranus fuel performance code"

"När det gäller kärnbränslesäkerhet kommerGFC att koncentrera sitt arbete påmekanisk och kemisk växelverkan mellanbränsle och kapsel och bränslets beteendevid hög utbränning.BränslemodelleringskodenTRANSURANUS kommer att utökasytterligare med nya data, och ytterligareanvändare kommer att utbildas (inbegripetösteuropeiska vetenskapsmän)."

www.europarl.eu.int/meetdocs/committees/ itre/20020422/461660sv.pdf

och sökning på den eng. varianten bekräftar att det är samma typ av 'code'

Glenn Viklund
Albania
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 11
Grading comment
Tack så mycket för hjälpen!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Paul Svensson: http://itu.jrc.cec.eu.int/Material_Research/modelling.htm
16 hrs
  -> tack!