KudoZ home » English to Swedish » Other

remote party

Swedish translation: värddator alt. fjärranvändare


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:remote party
Swedish translation:värddator alt. fjärranvändare
Entered by: Lisa Dahlander

03:42 Jul 26, 2005
English to Swedish translations [PRO]
Other
English term or phrase: remote party
"Remote party disconnected".
"Remote party rejected call".

Har inte så mycket kontext dessvärre utan bara en massa lösa fraser och ord för en webbsajt...
Lisa Dahlander
Mexico
värddatorn
Explanation:
Hej, har hittat en alternativ förklaring där "remote party" syftar på värddatorn, inte på fjärranvändaren. (Fjärranvändare är en vanlig benämning på de som loggar in på en dator via t ex telefonledning eller nätet, men jag tror att i detta fallet the remote party är värddatorn, och att den som ser felmeddelandena ovan är fjärranvändaren)
Selected response from:

Anna Smedgård
Grading comment
Tack för hjälpen, Anna! Jag är inte 100 % säker på vilket som avses i detta fall men du ger ju två alternativ som kan passa så jag får kolla med kunden vilket de menar.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4fjärrparten
Lars Jelking
3värddatornAnna Smedgård


  

Answers


16 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
fjärrparten


Explanation:
Det tog litet tid att hitta en URL. Ledsen för det!


    Reference: http://www.softwolves.pp.se/misc/arkiv/sv/8/4043.html
Lars Jelking
Israel
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 50

3 days11 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
värddatorn


Explanation:
Hej, har hittat en alternativ förklaring där "remote party" syftar på värddatorn, inte på fjärranvändaren. (Fjärranvändare är en vanlig benämning på de som loggar in på en dator via t ex telefonledning eller nätet, men jag tror att i detta fallet the remote party är värddatorn, och att den som ser felmeddelandena ovan är fjärranvändaren)


    Reference: http://help.netop.com/support/communication/modem/tech_comm_...
Anna Smedgård
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tack för hjälpen, Anna! Jag är inte 100 % säker på vilket som avses i detta fall men du ger ju två alternativ som kan passa så jag får kolla med kunden vilket de menar.