KudoZ home » English to Swedish » Other

Senior Research Fellow

Swedish translation: förste intendent


11:26 Sep 10, 2006
English to Swedish translations [PRO]
Science - Other / nano technology
English term or phrase: Senior Research Fellow
QuNano today announced the initial appointments to the CSC, Professor xxx,
currently xxx Professor of Applied Physics and Vinton Hayes Senior Research
Fellow in Electrical Engineering at Harvard University, and Professor xxx, currently
Professor of Electrical Engineering at Stanford University.
Monica Berntsson
Sweden
Swedish translation:förste intendent
Explanation:
enligt denna tvåspråkiga forskningsrelaterade ref.
Selected response from:

Mårten Sandberg
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4förste intendent
Mårten Sandberg
4 -1äldre forskareKjelle


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
senior research fellow
förste intendent


Explanation:
enligt denna tvåspråkiga forskningsrelaterade ref.


    Reference: http://www2.nrm.se/lig/ligstaff.html.se
Mårten Sandberg
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 233
Grading comment
Tack!

19 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
senior research fellow
äldre forskare


Explanation:
Trotts att jag glömde glasögone hemma idag tycker jag mig läsa mig till detta. Personen verkar ha sin doktorsexamen,, men efter som man inte skrev post. doc. så borde det vara "äldre forskare" som motsvarar (hgsta akafemiska grad/meriteda forskare som inte är ute efter att disputera).

Kjelle
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 39

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Anders Östberg: senior handlar här om att vara i en ledarposition, har inget med ålder at göra//Av googling framgår att det är ett finlandsvenskt uttryckssätt som inte används med den innebörden i Sverige. Så vi har båda rätt.
31 mins
  -> vem påstod att det handlar om ålder? Handlar om meriter och erfarenhet på det aktuella området. Den som gillar att Googla kan ju mata in "äldre forskare"...