KudoZ home » English to Swedish » Other

Series A financing round

Swedish translation: första finansieringsrunda/finansieringsrunda med A-aktier


16:21 Sep 10, 2006
English to Swedish translations [PRO]
Science - Other / nano technology
English term or phrase: Series A financing round
Founded in September 2005, xxx is a technology spin-out from the Nanometer
Structure Consortium (“nmC”) at Lund University and is focused on commercialisation in the
fields of nanoelectronics and photonics of the heterostructured nanowire technology
research of Dr. xxx, Professor of Solid State Physics, and his world-class team
at Lund University. The Company completed its Series A financing round in May 2006, and
its major outside shareholders include Provider Venture Partners of Stockholm, Teknoinvest
of Oslo, BTG plc of London, and LU Innovation together with LUAB, the investment arm of
Lund University (Sweden).
Monica Berntsson
Sweden
Swedish translation:första finansieringsrunda/finansieringsrunda med A-aktier
Explanation:
"§ 5 Antal aktier
Antalet aktier skall vara lägst 1 200 000 000 och högst 4 800 000 000.
Aktierna får ges ut i tre serier, A, B och D. Om aktier av alla tre serierna ges ut får vardera serien ges ut i till ett antal av högst nittioåtta hundradelar (98/100) av hela antalet aktier.
Varje aktie av serie A skall ha ett röstvärde av en (1) röst, varje aktie av serie B skall ha ett röstvärde av en tiondels (1/10) röst samt varje aktie av serie D skall ha ett röstvärde av fem tiondels (5/10) röst.
Beslutar bolaget att genom kontantemission ge ut nya aktier av serie A, serie B och serie D skall ägare av aktier av serie A, serie B och serie D äga företrädesrätt att teckna nya aktier av samma aktieslag i förhållande till det antal aktier innehavaren förut äger (primär företrädesrätt). Aktier som inte tecknats med primär företrädesrätt skall erbjudas samtliga aktieägare till teckning (subsidiär företrädesrätt). Om inte sålunda erbjudna aktier räcker för den teckning som sker med subsidiär företrädesrätt, skall aktierna fördelas mellan tecknarna i förhållande till det antal aktier de förut äger och i den mån detta inte kan ske, genom lottning."

Reference: http://www.venturecup.org/files/doc/ost/handboken.pdf#search...
Reference: http://www.hebi.se/bolagsordning~28.php

Selected response from:

Monika Lebenbaum
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4första finansieringsrunda/finansieringsrunda med A-aktier
Monika Lebenbaum
3emission av preferensaktier
Sven Petersson


  

Answers


41 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
series a financing round
första finansieringsrunda/finansieringsrunda med A-aktier


Explanation:
"§ 5 Antal aktier
Antalet aktier skall vara lägst 1 200 000 000 och högst 4 800 000 000.
Aktierna får ges ut i tre serier, A, B och D. Om aktier av alla tre serierna ges ut får vardera serien ges ut i till ett antal av högst nittioåtta hundradelar (98/100) av hela antalet aktier.
Varje aktie av serie A skall ha ett röstvärde av en (1) röst, varje aktie av serie B skall ha ett röstvärde av en tiondels (1/10) röst samt varje aktie av serie D skall ha ett röstvärde av fem tiondels (5/10) röst.
Beslutar bolaget att genom kontantemission ge ut nya aktier av serie A, serie B och serie D skall ägare av aktier av serie A, serie B och serie D äga företrädesrätt att teckna nya aktier av samma aktieslag i förhållande till det antal aktier innehavaren förut äger (primär företrädesrätt). Aktier som inte tecknats med primär företrädesrätt skall erbjudas samtliga aktieägare till teckning (subsidiär företrädesrätt). Om inte sålunda erbjudna aktier räcker för den teckning som sker med subsidiär företrädesrätt, skall aktierna fördelas mellan tecknarna i förhållande till det antal aktier de förut äger och i den mån detta inte kan ske, genom lottning."

Reference: http://www.venturecup.org/files/doc/ost/handboken.pdf#search...
Reference: http://www.hebi.se/bolagsordning~28.php




    Reference: http://www.rfidnews.se/default.asp?id=1172&show=more
Monika Lebenbaum
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 54
Grading comment
Tack!

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
series a financing round
emission av preferensaktier


Explanation:
:o)

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 738