KudoZ home » English to Swedish » Other

U.S. National Academy of Engineering

Swedish translation: den amerikanska ingenjörsakademin/den amerikanska ingenjörsvetenskapsakademin


06:52 Sep 11, 2006
English to Swedish translations [PRO]
Science - Other / nano technology
English term or phrase: U.S. National Academy of Engineering
A Fellow of the IEEE, the American Physical Society, the
Institute of Physics, American Academy of Arts and Sciences, the European Academy of
Sciences and the Optical Society of America (OSA), Dr. Capasso is a member of the U.S.
National Academy of Sciences and the U.S. National Academy of Engineering. His many honors
include the IEEE Edison Medal, the Rank Prize for Optoelectronics, the King Faisal International
Prize for Physics, the American Physical Society Arthur Schawlow Prize for Laser Science, the
David Sarnoff Award and OSA's R. Wood Prize.
Monica Berntsson
Sweden
Swedish translation:den amerikanska ingenjörsakademin/den amerikanska ingenjörsvetenskapsakademin
Explanation:
"Eric Forssberg, professor i mineralteknik vid Luleå tekniska universitet, har invalts som utländsk ledamot i National Academy of Engineering, USA. Därmed sällar han sig till den exklusiva skaran av sex svenskar som tidigare getts tillträde till den amerikanska ingenjörsakademin. "

"LinTeks inspektor Lennart Ljung har blivit invald i den amerikanska ingenjörsvetenskapsakademin. Att en svensk akademiker har blivit invald har bara inträffat vid sju tidigare tillfällen."
Selected response from:

Monika Lebenbaum
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5U.S. National Academy of Engineering
Sven Petersson
4den amerikanska ingenjörsakademin/den amerikanska ingenjörsvetenskapsakademin
Monika Lebenbaum


  

Answers


14 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
u.s. national academy of engineering
den amerikanska ingenjörsakademin/den amerikanska ingenjörsvetenskapsakademin


Explanation:
"Eric Forssberg, professor i mineralteknik vid Luleå tekniska universitet, har invalts som utländsk ledamot i National Academy of Engineering, USA. Därmed sällar han sig till den exklusiva skaran av sex svenskar som tidigare getts tillträde till den amerikanska ingenjörsakademin. "

"LinTeks inspektor Lennart Ljung har blivit invald i den amerikanska ingenjörsvetenskapsakademin. Att en svensk akademiker har blivit invald har bara inträffat vid sju tidigare tillfällen."



    Reference: http://www.luth.se/new/press/press2001/010313.htm
    Reference: http://www.lintek.liu.se/nyheter/index.xml?id=170
Monika Lebenbaum
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 54
Grading comment
Tack!

4 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
u.s. national academy of engineering
U.S. National Academy of Engineering


Explanation:
"U.S. National Academy of Engineering" is proper noun. Never translate a proper noun unless a transltion has been sanctioned by the owner of the proper noun.

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 738