KudoZ home » English to Swedish » Other

water- resistant

Swedish translation: tål vatten


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:water- resistant
Swedish translation:tål vatten
Entered by: Elisabeth af Geijerstam Grothey

06:25 Mar 22, 2002
English to Swedish translations [PRO]
/ toys
English term or phrase: water- resistant
Water-resistant components make washing easy. Hanlar om en terränggående leksaksbil som är lätt att torka av. Heter det vattentålig, vattenskyddad eller vattensäker?
Elisabeth af Geijerstam Grothey
vattenresistent, tål vatten,
Explanation:
Hans förslag är OK.

Detta är en gammal termnöt
Norstedt:
vattentät adj waterproof; om kärl, fartyg el. bildl. watertight; vara vattentät äv. hold water; ett vattentätt alibi a cast-iron (an airtight) alibi; vattentätt armbandsur waterproof watch; vattentätt skott watertight bulkhead; bildl. sharp dividing line; göra tyg vattentätt waterproof...

problemet är att 'tålig' starkt associerar till 'slitstark'

'skyddad' låter tycker jag låter för omfattande och för omständligt

'resistent' låter för tekniskt men är ju det mest korrekta

'Tål vatten' tror jag det skulle stå på skylten/lappen


Selected response from:

Mats Wiman
Sweden
Grading comment
Eureka!!! Tack så mycket! Ska spara din förklaring för ev. senare behov!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +4vattenresistent, tål vatten,
Mats Wiman
4vattenskyddade, vattentåligaHans-Bertil Karlsson


  

Answers


14 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
vattenskyddade, vattentåliga


Explanation:
Vattentät är ett annat alternativ, men då måste man ju också vara helt säker på att saken är det, vilket du kanske inte har några garantier för här.

Du måste nog använda något av de "luddigare" begreppen, så att ingen får för sig att använda bilen som u-båt :-)

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265

38 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +4
vattenresistent, tål vatten,


Explanation:
Hans förslag är OK.

Detta är en gammal termnöt
Norstedt:
vattentät adj waterproof; om kärl, fartyg el. bildl. watertight; vara vattentät äv. hold water; ett vattentätt alibi a cast-iron (an airtight) alibi; vattentätt armbandsur waterproof watch; vattentätt skott watertight bulkhead; bildl. sharp dividing line; göra tyg vattentätt waterproof...

problemet är att 'tålig' starkt associerar till 'slitstark'

'skyddad' låter tycker jag låter för omfattande och för omständligt

'resistent' låter för tekniskt men är ju det mest korrekta

'Tål vatten' tror jag det skulle stå på skylten/lappen





    Gammal terminolog med waterproof armbandsur 1950
Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 3478
Grading comment
Eureka!!! Tack så mycket! Ska spara din förklaring för ev. senare behov!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  marionb: 'Tål vatten' håller jag också på
1 hr

agree  Tomas Nilsson: 'Tål vatten' passar ypperligt!
1 hr

agree  EKM: Är det stål eller metall kanske "rostfria" skulle kunna passa också? Bara en tanke.
3 hrs

agree  BedaB: Håller med om "tål vatten" som bästa alternativ
5 hrs