KudoZ home » English to Swedish » Other

embargo

Swedish translation: embargo, förbud, spärrande


13:09 Mar 25, 2002
English to Swedish translations [Non-PRO]
/ any
English term or phrase: embargo
(press release) embargo until 22 April 2002
caroline persson
Sweden
Swedish translation:embargo, förbud, spärrande
Explanation:
Som verb: förbjuda, stoppa

Med mer kontext blir det lättare att svara.

Om ditt (press release) innebär att det är ett press release-embargo bör väl "förbud" komma närmast. Eller menar du att ordet är taget ur en press release?
Selected response from:

EKM
Sweden
Grading comment
Tack! Jo, det står alltså "embargo" högst upp på pressreleasen och det borde väl, som du säger, betyda att det råder förbud att offentliggöra informationen innan det särskilda datumet.
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5(kvarsta under) embargo till (och med) 22 april
Perry Svensson
4publiceringsförbudHans-Bertil Karlsson
4embargo, förbud, spärrandeEKM
4embargoSerge L
4BelowBilly McCormac


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Below


Explanation:
Embargo is ok I think. "Lägga en embargo på..."

Also: "Belägga med kvarstad"

Billy McCormac
PRO pts in pair: 164

4 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
embargo


Explanation:
Engelskt uppslagsord
embargo

Svensk översättning
embargo (substantiv)


Sammansättningar/avledningar
trade embargo---handelsblockad

HTH,

Serge L.


    Reference: http://www-lexikon.nada.kth.se/cgi-bin/skolverket/sve-eng
Serge L
PRO pts in pair: 12

9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
embargo, förbud, spärrande


Explanation:
Som verb: förbjuda, stoppa

Med mer kontext blir det lättare att svara.

Om ditt (press release) innebär att det är ett press release-embargo bör väl "förbud" komma närmast. Eller menar du att ordet är taget ur en press release?

EKM
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1934
Grading comment
Tack! Jo, det står alltså "embargo" högst upp på pressreleasen och det borde väl, som du säger, betyda att det råder förbud att offentliggöra informationen innan det särskilda datumet.

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
(kvarsta under) embargo till (och med) 22 april


Explanation:
kvarsta under embargo
laggas under embargo
belagga med embargo

embargo = beslag, kvarstad (SAOL, Norstedts Stora Svenska Ordbok, 1986), forbud mot handel med visst land (Norstedts Stora Svenska Ordbok, 1986)

Jobbar pa ett kinesiskt system, sa min browser har tyvarr lite svart med prickar och ringar.

Perry Svensson
Taiwan
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 84

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
publiceringsförbud


Explanation:
Detta har jag läst i otaliga pressreleaser som hamnat på mitt bord genom åren, alltså att man får förhandsuppgifter på uppgifter som inte får publiceras före ett visst datum.

Man brukar då också få signera ett sk NDA (Non disclosure agreement), alltså förbinda sig att inte yppa några av uppgifterna i pressreleasen - inte ens att den finns :-)

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265