KudoZ home » English to Swedish » Other

plaque

Swedish translation: inramad utmärkelse


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:plaque
Swedish translation:inramad utmärkelse
Entered by: Jan Sundström

11:53 Sep 20, 2007
English to Swedish translations [PRO]
Other
English term or phrase: plaque
Plaque = a framed shield or poster indicating they are ‘team of the month’ for instance
Monica Berntsson
Sweden
inramad utmärkelse
Explanation:
Ja, plakett är väl att undvika, eftersom de normalt är av metall på svenska. Och diplom är väl vanligare som ett slags kvitto på att man genomgått/klarat av något.
Så jag slår ett slag för utmärkelse. Det kan dels syfta på själva pappret, men förstås även på utnämnandet/titeln i sig, vilket kan vara luddigt. Lägger man till "inramad" framgår det att man syftar på den fysiska prylen.
Selected response from:

Jan Sundström
Sweden
Grading comment
Tack, jag tyckte detta passade här.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5plakettMartin Englander
4inramad utmärkelse
Jan Sundström
3annonstavla / pannåVanja R B
2diplom
Klas Törnquist


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
inramad utmärkelse


Explanation:
Ja, plakett är väl att undvika, eftersom de normalt är av metall på svenska. Och diplom är väl vanligare som ett slags kvitto på att man genomgått/klarat av något.
Så jag slår ett slag för utmärkelse. Det kan dels syfta på själva pappret, men förstås även på utnämnandet/titeln i sig, vilket kan vara luddigt. Lägger man till "inramad" framgår det att man syftar på den fysiska prylen.

Example sentence(s):
  • Hans gästprofessur vid Cranfield University och en inramad utmärkelse från Cambridge University ”International educator of the year 2005” på hans kontorsrumsvägg, vittnar om nätverk utanför Sveriges gränser.

    Reference: http://www.jusektidningen.se/templates/jt_Page.aspx?id=7008
Jan Sundström
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 24
Grading comment
Tack, jag tyckte detta passade här.

3 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
diplom


Explanation:
...kanske räcker i den här kontexten?

Klas Törnquist
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 3

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Jan Sundström: Betydelsen ligger lite vid sidan om, i just detta användningsområde: http://sv.wiktionary.org/wiki/diplom "intyg för utförd bedrift, särskilt inom tävlingar", eller "medeltida urkund med rättslig verkan, ofta avtal eller utfästelse"
18 hrs

6 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
plakett


Explanation:
Brukar beteckna en graverad utmärkelse av något slag

Martin Englander
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

1 day2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
annonstavla / pannå


Explanation:
I understood this as a billboard or notice board that some larger stores have got in order to indicate e.g. who is their best worker / saleman... for that week /month etc.

Vanja R B
Works in field
Native speaker of: Native in CroatianCroatian