KudoZ home » English to Swedish » Other

the corporation of London

Swedish translation: Londons kommunstyrelse


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:the corporation of London
Swedish translation:Londons kommunstyrelse
Entered by: Anna, citato

11:56 Aug 13, 2002
English to Swedish translations [PRO]
English term or phrase: the corporation of London
The Corporation of London provides local government services for the financial and commercial heart of Britain, the City of London. It is committed to maintaining and enhancing the status of the business City as the world's leading financial centre through the policies it pursues and the high standard of services it provides. Its responsibilities extend far beyond the City boundaries in that it also provides a host of additional facilities for the benefit of the nation. These range from open spaces such as Epping Forest and Hampstead Heath to the famous Barbican Arts Centre.
Hans Karlson
Sweden
Londons kommunstyrelse
Explanation:
rakt av, enligt ordboken såsom i din första fråga

--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-13 12:19:12 (GMT)
--------------------------------------------------

mer om framväxten av dessa lokalt valda enheter och hur de fungerar finns på
www.lf.svekom.se/int/doc/lokSto.pdf

ett citat härifrån, som knyter an till kontexten ovan:
... man (kan) skilja mellan kommunala tjänstemän som är
ansvariga för genomförandet av den politik som beslutats av de folkvalda fullmäktigeledamöterna, och kommunalanställda som är ansvariga för att tillhandahålla en stor mängd tjänster som fortfarande levereras av de lokala myndigheterna.

Av kontexten ovan (\"provides local government services\" som även här pekar på kommunstyelse, kommunalt tillhandahållna tjänster etc) verkar det alltså vara kommunstyrelse (som verkar för att förbättra etc)

--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-13 12:28:06 (GMT)
--------------------------------------------------

Om man söker på \"corporation of London\" på svenska Internet får man upp olika slags träffar, främst skrifter utgivna av \"CoL\" - de handlar om allt möjligt: t ex \"återuppbyggnadsplan för London efter andra världskriget\" eller en rapport av C. Voûte, Recycling and Waste Control Officer, Corporation of London, om “Electrical/Electronic products recycling in Germany”
Selected response from:

Anna, citato
Sweden
Grading comment
Tycker jag låter rimligt. Tack för hjälpen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5Londons Kommuns Corp.Hans-Bertil Karlsson
4 +1Londons kommunstyrelseAnna, citato


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
Londons kommunstyrelse


Explanation:
rakt av, enligt ordboken såsom i din första fråga

--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-13 12:19:12 (GMT)
--------------------------------------------------

mer om framväxten av dessa lokalt valda enheter och hur de fungerar finns på
www.lf.svekom.se/int/doc/lokSto.pdf

ett citat härifrån, som knyter an till kontexten ovan:
... man (kan) skilja mellan kommunala tjänstemän som är
ansvariga för genomförandet av den politik som beslutats av de folkvalda fullmäktigeledamöterna, och kommunalanställda som är ansvariga för att tillhandahålla en stor mängd tjänster som fortfarande levereras av de lokala myndigheterna.

Av kontexten ovan (\"provides local government services\" som även här pekar på kommunstyelse, kommunalt tillhandahållna tjänster etc) verkar det alltså vara kommunstyrelse (som verkar för att förbättra etc)

--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-13 12:28:06 (GMT)
--------------------------------------------------

Om man söker på \"corporation of London\" på svenska Internet får man upp olika slags träffar, främst skrifter utgivna av \"CoL\" - de handlar om allt möjligt: t ex \"återuppbyggnadsplan för London efter andra världskriget\" eller en rapport av C. Voûte, Recycling and Waste Control Officer, Corporation of London, om “Electrical/Electronic products recycling in Germany”

Anna, citato
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 213
Grading comment
Tycker jag låter rimligt. Tack för hjälpen!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxwikarle: du har rätt, "Dublin Corporation" är ett annat dylikt exempel, "county councils" är länsstyrelser
41 mins
  -> Tack! :)

14 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
Londons Kommuns Corp.


Explanation:
Det verkar som om detta är ett kommunalt bolag som ska främja diverse aktiviteter.

Vi har ett liknande i Kalmar som heter 'Destination Kalmar' som ska marknadsföra denna håla till företag, turistbyråer och alla andra som an någon outgrundlig anledning vill komma hit. De driver också den lokala turistbyrån, en konferenssal (av kolossalmått...) och en massa annat -- allt kostande massor med skattemiljoner...

--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-13 12:11:23 (GMT)
--------------------------------------------------

Londons Kommuns service Ltd är kanske ett mera passande namn ??

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265