KudoZ home » English to Swedish » Other

value added resellers (VAR)

Swedish translation: mervärdesåterförsäljare


17:57 Oct 28, 2002
English to Swedish translations [PRO]
/ IT, antipiracy
English term or phrase: value added resellers (VAR)
The same concerns and issues apply to Value Added Resellers (VAR) that sell or install new software onto computers in the workplace.

Jag har hittat uttrycket "VAR-återförsäljare" via Google, men det är en rätt ful tautologi av samma typ som "CD-skiva". Finns det något vackrare uttryck, och då gärna något som är i allmänt bruk?
EKM
Sweden
Swedish translation:mervärdesåterförsäljare
Explanation:
"Mervärdesåterförsäljare (VAR); Ursprungstillverkare (OEM); Internationell försäljning och distribution; Återförsäljarkedjor; Statliga myndigheter"
Selected response from:

Billy McCormac
Grading comment
Tack allihopa! Det blev detta som hamnade i texten, dock med tillägg om att "VAR-återförsäljare" används i branschen, samt att det kanske räcker med enbart "återförsäljare", om kunden accepterar detta.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1mervärdesåterförsäljareBilly McCormac
5värdehöjande återförsäljareHans-Bertil Karlsson
5VAR-återförsäljare...xxxwikarle
5återförsäljareJerker Thorell
4återförsljare under nytt märkeInger Brandt


  

Answers


12 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
värdehöjande återförsäljare


Explanation:
alltså en som gör lite mer än bara ställer ut på hyllor och tar betalt (som stormarknaderna gör)

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265

45 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
VAR-återförsäljare...


Explanation:
...som du själv hittat på Google. Jag jobbade som kontaktperson för VAR-återförsäljare på IBM.com och det var den termen vi använde om dessa även på svenska och som användes på interna webben för IBM. Kan ju hända att det finns ett vedertaget uttryck på svenska, men ovanstående används allmänt.

xxxwikarle
PRO pts in pair: 4

12 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
återförsljare under nytt märke


Explanation:
man säljer någon annans datorprogram t.ex., lägger till någon ny komponent och kallar det något annat
(enl. Google)

Inger Brandt
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 146

13 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
mervärdesåterförsäljare


Explanation:
"Mervärdesåterförsäljare (VAR); Ursprungstillverkare (OEM); Internationell försäljning och distribution; Återförsäljarkedjor; Statliga myndigheter"


    Reference: http://search.yahoo.com/search?p=%22merv%E4rdes%E5terf%F6rs%...
Billy McCormac
PRO pts in pair: 164
Grading comment
Tack allihopa! Det blev detta som hamnade i texten, dock med tillägg om att "VAR-återförsäljare" används i branschen, samt att det kanske räcker med enbart "återförsäljare", om kunden accepterar detta.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sven Petersson
12 mins

1 day2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
återförsäljare


Explanation:
Jag skulle nog översätta det enbart med återförsäljare eftersom det av den efterföljande texten framgår att det är de som "säljer eller installerar ny programvara" etc. Det blir för klumpigt annars.

Jerker Thorell
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 338