KudoZ home » English to Swedish » Other

bead chaser

Swedish translation: aktivitetsleksak med kulor


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:bead chaser
Swedish translation:aktivitetsleksak med kulor
Entered by: Thomas Johansson

00:21 Feb 4, 2009
English to Swedish translations [PRO]
Other / (toy for babies)
English term or phrase: bead chaser
Någon slags leksak för bebisar.

Bead chaser cradle attachment.
Fits all types of cradles thanks to its ingenious fastening system (clips)
4 characters. 12 balls. 1 ring. 1 spherical bell

Förmodligen något som liknar det som visas på http://images.google.com/images?um=1&hl=en&lr=&q="bead chase...
Thomas Johansson
Peru
aktivitetsleksak
Explanation:
Det här kan vara ett alternativ. Om du googlar på aktivitetsleksaker att hänga i spjälsängen/bil etc så blir det många träffar.
De kan se olika ut beroende på material/ålder bland annat. Det finns en mängd olika från olika företag Fisher Price, Little Tikes, Bellino etc.

http://www.barnparadiset.se/Shop/Index.php


--------------------------------------------------
Note added at 10 hrs (2009-02-04 10:52:45 GMT)
--------------------------------------------------

Glömde nämna att om man söker på bead chaser så är det massa olika aktivitetsleksaker :)
Selected response from:

mdh
Grading comment
Tack! Jag har nu fått se en bild av produkten och detta ger liknande google-bilder. Det rör sig om en slags leksak som hänger ovanför vaggan och har fyra böjda "trästänger" som man drar färgade kulor över och som tillsammans bildar en klotformad leksak med en diameter på gissningsvis 15-20 cm. En sån som jag alltid ville ha.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4babyleksak för vagn/vagga
IAnita
4sängmobilLi Redenaa
3sängleksak (sömntrigger)
Ulf Norlinger
2 +1aktivitetsleksakmdh
2barnleksaker som hänger i vagnen eller över sängen
Karin Hellbom


  

Answers


6 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
sängleksak (sömntrigger)


Explanation:
Du menar väl från ENG > SWE?

Jag har inte sett någon speciell term för den här typen av leksak. I kvällspressen hade man för några år sedan en varnande artikel om just "leksaker som hänger i band över barnsängen" (för att barnen kan stoppa vissa leksaker i munnen)
Chaser verkar syfta på att barnet stimuleras till sömn ("bed chaser" kan t.ex. betyda "sängfösare" för att man lättare ska somna men det är ju en rätt olämplig term att använda för barn)





--------------------------------------------------
Note added at 6 hrs (2009-02-04 06:55:51 GMT)
--------------------------------------------------

Det står tydligen "bead" inte "bed". Det måste syfta på att barnet jagar de små kulorna som är uppträdda på ett band eller liknande. Varför inte då "kuljagare". :-)



Ulf Norlinger
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 26

9 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
barnleksaker som hänger i vagnen eller över sängen


Explanation:
Kolla era småttingars leksaker, särskilt sådana som hänger i vagnen eller över sängen. Konsumentverket har förbjudit sex farliga skallror och mobiler.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=281&a=194474




Karin Hellbom
Italy
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 14

10 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
sängmobil


Explanation:
Låter som en variant av en vanlig sängmobil.


    Reference: http://www.barnvagnar-webbutik.com/
Li Redenaa
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 8

10 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +1
aktivitetsleksak


Explanation:
Det här kan vara ett alternativ. Om du googlar på aktivitetsleksaker att hänga i spjälsängen/bil etc så blir det många träffar.
De kan se olika ut beroende på material/ålder bland annat. Det finns en mängd olika från olika företag Fisher Price, Little Tikes, Bellino etc.

http://www.barnparadiset.se/Shop/Index.php


--------------------------------------------------
Note added at 10 hrs (2009-02-04 10:52:45 GMT)
--------------------------------------------------

Glömde nämna att om man söker på bead chaser så är det massa olika aktivitetsleksaker :)


    Reference: http://www.bluebox.se/varugrupper.asp?page=1&countrs=1&size=...
    Reference: http://www.ch-barnting.se/kategori.asp?kat=1
mdh
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tack! Jag har nu fått se en bild av produkten och detta ger liknande google-bilder. Det rör sig om en slags leksak som hänger ovanför vaggan och har fyra böjda "trästänger" som man drar färgade kulor över och som tillsammans bildar en klotformad leksak med en diameter på gissningsvis 15-20 cm. En sån som jag alltid ville ha.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Anna Herbst: Mitt val.
1 hr

16 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
babyleksak för vagn/vagga


Explanation:
Eftersom de nämner 'cradle' så handlar det tydligen om något för en baby/bebis. De är inte så aktiva de första månaderna men vill gärna fästa blicken på något och senare försöka röra vid det.
En 'mobil' tittar de bara på.

IAnita
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 88