KudoZ home » English to Swedish » Other

hang the sense of it

Swedish translation: strunt i att försöka förstå det och håll dig sysselsatt


08:08 Mar 31, 2003
English to Swedish translations [Non-PRO]
/ SciFi/Humor
English term or phrase: hang the sense of it
Maybe. Who cares? Perhaps I'm just old and tired, but I've always thought that the chances of finding out what really is going on are so absurdly remote that the only thing to do is say, hang the sense of it, and keep yourself. occupied
Daniel Dahlberg
Swedish translation:strunt i att försöka förstå det och håll dig sysselsatt
Explanation:
det är som sagt ett citat ur Liftarens guide till galaxen. Jag har inte heller boken på svenska - men ovanstående är i alla fall vad det betyder, mer eller mindre.
Selected response from:

Ingrid Abramson
Grading comment
Tackar. Jag var nog lite otydlig när jag ställde frågan. Jag är väl medveten om var citatet kommer ifrån, det jag egentligen var ute efter var just uttrycket "hang the sense of it", och det verkar som om betydelsen är ungefär den samma som jag gissat. Ville bara kolla upp så att jag inte var helt ute och cyklade. Men tack för engagemang och hjälp allihopa.
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5Citatet på svenska
Rasmus Carlsson
5strunt i att försöka förstå det och håll dig sysselsatt
Ingrid Abramson
5Ett citat
Erika Lundgren


  

Answers


48 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
Ett citat


Explanation:
Jag kan tyvärr inte ge dig översättningen, men detta är ett ordagrant citat ur Douglas Adams "The hitch-hiker's guide to the galaxy", precis i början på kapitel 30. Den boken finns i svensk översättning, men jag har inte tillgång till den. Den heter "Liftarens guide till galaxen" och finns på vilken bokhandel eller bibliotek som helst.

Erika Lundgren
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 208

4 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
strunt i att försöka förstå det och håll dig sysselsatt


Explanation:
det är som sagt ett citat ur Liftarens guide till galaxen. Jag har inte heller boken på svenska - men ovanstående är i alla fall vad det betyder, mer eller mindre.

Ingrid Abramson
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 338
Grading comment
Tackar. Jag var nog lite otydlig när jag ställde frågan. Jag är väl medveten om var citatet kommer ifrån, det jag egentligen var ute efter var just uttrycket "hang the sense of it", och det verkar som om betydelsen är ungefär den samma som jag gissat. Ville bara kolla upp så att jag inte var helt ute och cyklade. Men tack för engagemang och hjälp allihopa.

4 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
Citatet på svenska


Explanation:
Så här låter det på svenska. Jag misstänker att din text är något nerkortad:

"– Kanske det. Det är inget att gräva ner sig i, sa Slartibartfast, innan Arthur hann börja hetsa upp sig. Det är möjligt att jag är gammal och trött, fortsatte han, men jag tänker alltid att chansen att man ska fatta vad som egentligen pågår är så otroligt liten att det enda är att glömma allt sånt och se till att man har mycket att göra.


    Liftarens guide till galaxen, Bonnier Alba, i översättning av Thomas Tidholm
Rasmus Carlsson
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 401