KudoZ home » English to Swedish » Other

v/v

Swedish translation: v/v


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:v/v
Swedish translation:v/v
Entered by: Rasmus Carlsson

17:58 Nov 3, 2003
English to Swedish translations [PRO]
English term or phrase: v/v
Disinfect spills using a sodium solution (1:10 v/v bleach solution).
Rasmus Carlsson
Sweden
v/v
Explanation:
(v/v) volume (of solute) per volume (of solvent).

[PDF] Nedbrytning av PAHer i jord mha vitrötesvamp Metabolitbildning ...
File Format: PDF/Adobe Acrobat - View as HTML
... förorenades under omrörning med en lösning (hexan:aceton, 3:1 v/v) innehållande
fyra ... sätt förbättra deras löslighet i organiskt lösningsmedel. ...
www.chem.umu.se/MCN/Exjobb_projrapporter/ Vitrotesvamp_schnurer.pdf

--------------------------------------------------
Note added at 47 mins (2003-11-03 18:46:10 GMT)
--------------------------------------------------

v/v = volym/volymprocent (Cressy)

--------------------------------------------------
Note added at 54 mins (2003-11-03 18:53:24 GMT)
--------------------------------------------------

Hur det nu är med procenten (se ref nedan) så är \"v/v\" i alla fall helt rätt även på svenska

File Format: Microsoft Word 2000 - View as HTML
... 1,6 ml/min, bestående av en blandning av 6 volymdelar av en lösning med 5% m/v
natriumdodecylsulfat och 3% v/v ättiksyra, 10 volymdelar trietylamin, 20 ...
www.kommers.se/binaries/attachments/517_20221.doc

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 4 mins (2003-11-03 19:03:23 GMT)
--------------------------------------------------

Making Solutions
... (v/v): Read as \"percent volume per volume\". A 40% aqueous solution of ethanol
is made by taking 40 ml of EtOH and adding enough water to make 100 ml. ...
www.science-projects.com/solutions.htm

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 10 mins (2003-11-03 19:09:19 GMT)
--------------------------------------------------

jag håller nog på Cressy efter att ha forskat lite i ämnet... :o)
Selected response from:

Lisa Lloyd
Grading comment
Tack Lisa!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5volymdelar
Sven Petersson
4 +1volymsförhållandeReino Havbrandt
5 -1v/v
Lisa Lloyd


  

Answers


47 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
volymdelar


Explanation:
See references!
:o)


    Reference: http://www.brewlab.co.uk/dynamic/glossary/index.php?alpha=A
    Reference: http://home.worldonline.se/saxum/appendix.htm
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 14056

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Lisa Lloyd: volymdel = volume part
17 mins

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
volymsförhållande


Explanation:
Så här tror jag att det är:
(blekningslösningens volymsförhållande 1:10 )
Alltså Volymsförhållande 1:10 innebär: 1 volymdel x och 10 volymdelar y
Sven rör nog ihop betydelserna här. 1:10 är en *relation*, ett förhållande, en kvot, och kan varken kallas volymsprocent eller volymandel

Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 5026

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sven Petersson: Det har du rätt i!
52 mins

neutral  Lisa Lloyd: översättningen för v/v är fortfarande v/v. volymförhållande (utan "s"!) är ratio by volume/volume relation
1 hr

46 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
v/v


Explanation:
(v/v) volume (of solute) per volume (of solvent).

[PDF] Nedbrytning av PAHer i jord mha vitrötesvamp Metabolitbildning ...
File Format: PDF/Adobe Acrobat - View as HTML
... förorenades under omrörning med en lösning (hexan:aceton, 3:1 v/v) innehållande
fyra ... sätt förbättra deras löslighet i organiskt lösningsmedel. ...
www.chem.umu.se/MCN/Exjobb_projrapporter/ Vitrotesvamp_schnurer.pdf

--------------------------------------------------
Note added at 47 mins (2003-11-03 18:46:10 GMT)
--------------------------------------------------

v/v = volym/volymprocent (Cressy)

--------------------------------------------------
Note added at 54 mins (2003-11-03 18:53:24 GMT)
--------------------------------------------------

Hur det nu är med procenten (se ref nedan) så är \"v/v\" i alla fall helt rätt även på svenska

File Format: Microsoft Word 2000 - View as HTML
... 1,6 ml/min, bestående av en blandning av 6 volymdelar av en lösning med 5% m/v
natriumdodecylsulfat och 3% v/v ättiksyra, 10 volymdelar trietylamin, 20 ...
www.kommers.se/binaries/attachments/517_20221.doc

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 4 mins (2003-11-03 19:03:23 GMT)
--------------------------------------------------

Making Solutions
... (v/v): Read as \"percent volume per volume\". A 40% aqueous solution of ethanol
is made by taking 40 ml of EtOH and adding enough water to make 100 ml. ...
www.science-projects.com/solutions.htm

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 10 mins (2003-11-03 19:09:19 GMT)
--------------------------------------------------

jag håller nog på Cressy efter att ha forskat lite i ämnet... :o)

Lisa Lloyd
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1143
Grading comment
Tack Lisa!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Sven Petersson: "1:10" kan omöjligen vara "-procent"! Ännu ett fel i Cressy!
4 mins
  -> ursäkta Sven, men "disagree" är inte rätt i det här fallet, bara för att du inte håller med om det där med procenten. "v/v" är 100% korrekt

neutral  Reino Havbrandt: Fär man då bara fråga, om det inte är dags att skrota den "korrekta" översättningen v/v, eftersom ingen förstår den, frågan dyker ju upp ständigt på olika översättarfora. (Minst 3x) Dags att bilda en förening för bekämpande av obegripliga förkortningar:-)
4 days