KudoZ home » English to Swedish » Other

tea flavouring

Swedish translation: tearom


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:tea flavouring
Swedish translation:tearom
Entered by: Lisa Lloyd

20:40 Nov 5, 2003
English to Swedish translations [PRO]
English term or phrase: tea flavouring
ingår i innehållsdeklaration för dryck

cheers, Lisa
Lisa Lloyd
te arom
Explanation:
Arom är svenska för flavouring i innehållsdeklarationer. Jag tycker man bör avstava som jag gjort istället för att låta ordet se ut som en felstavning av 'tearoom'. Bättre men längre 'arom av te'
Selected response from:

Madeleine MacRae Klintebo
United Kingdom
Grading comment
tack Madak och alla som svarat!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +4te arom
Madeleine MacRae Klintebo
4 +1med tesmak
Mario Marcolin
4tesmakämne
Roger Sjölander
3 -1smaksättning av teReino Havbrandt


  

Answers


22 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +4
te arom


Explanation:
Arom är svenska för flavouring i innehållsdeklarationer. Jag tycker man bör avstava som jag gjort istället för att låta ordet se ut som en felstavning av 'tearoom'. Bättre men längre 'arom av te'

Madeleine MacRae Klintebo
United Kingdom
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 88
Grading comment
tack Madak och alla som svarat!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Hans-Bertil Karlsson: aromer från te (ett alternativ som du kanske kan spinna vidare på).
7 mins

neutral  EKM: Téarom eller te-arom i så fall. Särskrivning är aldrig att rekommendera.
4 hrs

agree  cologne: haller dock med Marten. Téarom. Skippa särskrivningen
11 hrs

agree  JessicaC: håller också med Mårten
11 hrs

agree  Mario Marcolin: te-arom!
12 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
smaksättning av te


Explanation:
t ex min favorit Earl Grey, som smaksätts (aromatiseras) med bergamottolja.

Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 5026

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Madeleine MacRae Klintebo: det är inte teet som smaksätts utan något som smaksätts dvs får aromen av te.
49 mins

neutral  EKM: Earl Grey regerar smakmässigt, och borde egentligen kallas King Grey eller Emperor Grey.
11 hrs

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
tesmakämne


Explanation:
eller bara tesmak (som dock låter konstigt i en innehållsdeklaration, får jag lov att erkänna) skulle jag nog säga, ändå. Arom, ett annat förslag här ovan, betyder ju "tydlig doft som är kännetecknande för ett visst ämne" (Svensk ordbok), och det _borde_ (men behöver inte vara, förstås) ett smak- och inte ett doftämne när det handlar om en dryck.
Min tvåöring.

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs 3 mins (2003-11-05 23:44:38 GMT)
--------------------------------------------------

Asch: det ska stå \"...förstås) vara ett...\"

Roger Sjölander
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 394

12 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
med tesmak


Explanation:
åtm om det står på en etikett?

alt
tesmaksättning

Mario Marcolin
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 1883

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  EKM: Jag håller på etiketten, och dricker sålunda direkt ur flaskan.
17 mins