KudoZ home » English to Swedish » Other

downmix

Swedish translation: mixa ner


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:downmix
Swedish translation:mixa ner
Entered by: Hans-Bertil Karlsson

09:41 Nov 11, 2003
English to Swedish translations [PRO]
English term or phrase: downmix
Sträng till CD-/DVD-brännare/spelare: "Always downmix to 2-channel stereo"
Monica Berntsson
Sweden
mixa ner
Explanation:
Så kallas det alltid inom ljudstudiovärlden när man mixar ner t.ex. en 24-kanalsinspelning till 2 kanaler.
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
Tack.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1mixa nerHans-Bertil Karlsson
3se nedan
Gorel Bylund


  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
se nedan


Explanation:
Hittat på webben:

Downmix
A matrixing of n channels to obtain less than n channels.

Vad det sen kan heta på svenska är en annan fråga, mixa ner?

I ordlistan kanske finns mer användbart dock.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-11-11 09:50:30 (GMT)
--------------------------------------------------

\"Mixa ner\" gav faktiskt en hel del googlar, inte bara matlänkar. T ex http://www.sfr.se/Musik/musikakuten/insp/html/porta.html


    www.mp3-tech.org se Glossary
Gorel Bylund
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 884

16 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
mixa ner


Explanation:
Så kallas det alltid inom ljudstudiovärlden när man mixar ner t.ex. en 24-kanalsinspelning till 2 kanaler.


    Prof. ljudtekniker sedan 1972
Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265
Grading comment
Tack.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sven Petersson: :o)
10 mins
  -> tack Sven