KudoZ home » English to Swedish » Other

marcot

Swedish translation: avläggare


13:18 Jan 20, 2004
English to Swedish translations [PRO]
/ Botani
English term or phrase: marcot
Förekoommer i botanisk ordlista. Fortplantning. Order har översatts från Nederländska Marcotteren, vet inte om detta är korrekt.
Lars Bolander
Germany
Swedish translation:avläggare
Explanation:
verb: avläggning, plantera med a.
se
http://www.odla.nu/artiklar/forokarens_dagbok5.shtml
"Avläggning är, precis som sticklingsförökning och delning, ett vegetativt förökningssätt. Grenen som man använder är ju en del av moderplantan och den nya plantan kommer att bli precis som denna. Vedartade växter, som prydnadsbuskar, bärbuskar och klätterväxter, kan förökas med avläggare. En hel del buskar gör avläggare helt naturligt genom att de har låga, nedhängande grenar som med tiden slår rot."

Selected response from:

Ulla Lundquist
Italy
Grading comment
Tack för hjälpen
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4avläggare
Ulla Lundquist
4sticklingasptech


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
stickling


Explanation:
vild gissning! På franska "marcotte".

asptech
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1702

18 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
avläggare


Explanation:
verb: avläggning, plantera med a.
se
http://www.odla.nu/artiklar/forokarens_dagbok5.shtml
"Avläggning är, precis som sticklingsförökning och delning, ett vegetativt förökningssätt. Grenen som man använder är ju en del av moderplantan och den nya plantan kommer att bli precis som denna. Vedartade växter, som prydnadsbuskar, bärbuskar och klätterväxter, kan förökas med avläggare. En hel del buskar gör avläggare helt naturligt genom att de har låga, nedhängande grenar som med tiden slår rot."




    Reference: http://www.odla.nu/artiklar/forokarens_dagbok5.shtml
Ulla Lundquist
Italy
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 87
Grading comment
Tack för hjälpen