KudoZ home » English to Swedish » Other

heavy bodied paint

Swedish translation: tjock färg


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:heavy bodied paint
Swedish translation:tjock färg
Entered by: Monica Berntsson

17:07 Mar 31, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Other
English term or phrase: heavy bodied paint
Konstnärsfärg: "XXX formed a partnership with specific artists to aid in the development of a professional heavy bidoed paint".
Monica Berntsson
Sweden
tjock färg
Explanation:
Ordlista
... Ikonologi, bildtolkning. Illumination, färgstark utsmyckad handskrift.
Impasto, målningssätt med mycket tjock färg. Imprimatura ...
www.se-konst.com/aktuellt/ordl/ordl.htm - 31k

Penslar
... Flata penslar med kort borst, Penslarna gräver djupare ner i färgen och
ger avtryck med struktur. De passar för applicering av tjock färg. ...
home.swipnet.se/~w-16145/penslar.htm - 4k

Byggnadsvård - Stockholms läns museum
... Målar man med tjock färg av modern typ fyller man igen de fina profilerna
samtidigt som man riskerar att färgen snabbt börjar flagna. ...
www.lansmuseum.a.se/byggnadsvard/bygg6.cfm?in_idnr=90 - 10k

Beckers Info
... Svinborstpenslar Svinborst används till tjockare färgtekniker som olja och akryl.
Borstens styrka och spänst gör att den klarar av mycket tjock färg. ...
www.colart.se/beckers_info.htm - 33k - Cachad - Liknande sidor
[ Fler resultat från www.colart.se ]

Gouache - Wikipedia
... som transparanta vattenfärger medför bortfaller och man kan lägga ljus färg
över mörk färg och bygga upp en målning med täckande tjock färg. ...
sv.wikipedia.org/wiki/Gouache - 7k - Kompletterande Resultat
Selected response from:

Lisa Lloyd
Grading comment
Tack Lisa! Tjock färg tycks motsvara vad som avses här.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5tjock färg
Lisa Lloyd
4Stark övertäckning med färg‎
HosseinA
3tät färg
Sven Petersson


  

Answers


55 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
tät färg


Explanation:
:o)

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 738

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Stark övertäckning med färg‎


Explanation:
Thixotropy : Any change in consistency, of a paint or enamel, that occurs when allowed to stand in an undisturbed condition. Thixotropic generally infers a heavy bodied paint.


    Reference: http://chrosynth.tripod.com/Glossary.html
HosseinA
Native speaker of: Native in Farsi (Persian)Farsi (Persian)

16 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
tjock färg


Explanation:
Ordlista
... Ikonologi, bildtolkning. Illumination, färgstark utsmyckad handskrift.
Impasto, målningssätt med mycket tjock färg. Imprimatura ...
www.se-konst.com/aktuellt/ordl/ordl.htm - 31k

Penslar
... Flata penslar med kort borst, Penslarna gräver djupare ner i färgen och
ger avtryck med struktur. De passar för applicering av tjock färg. ...
home.swipnet.se/~w-16145/penslar.htm - 4k

Byggnadsvård - Stockholms läns museum
... Målar man med tjock färg av modern typ fyller man igen de fina profilerna
samtidigt som man riskerar att färgen snabbt börjar flagna. ...
www.lansmuseum.a.se/byggnadsvard/bygg6.cfm?in_idnr=90 - 10k

Beckers Info
... Svinborstpenslar Svinborst används till tjockare färgtekniker som olja och akryl.
Borstens styrka och spänst gör att den klarar av mycket tjock färg. ...
www.colart.se/beckers_info.htm - 33k - Cachad - Liknande sidor
[ Fler resultat från www.colart.se ]

Gouache - Wikipedia
... som transparanta vattenfärger medför bortfaller och man kan lägga ljus färg
över mörk färg och bygga upp en målning med täckande tjock färg. ...
sv.wikipedia.org/wiki/Gouache - 7k - Kompletterande Resultat


Lisa Lloyd
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 32
Grading comment
Tack Lisa! Tjock färg tycks motsvara vad som avses här.