KudoZ home » English to Swedish » Other

hot-strip profile

Swedish translation: det varmvalsade bandets profil


12:11 Dec 6, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Other / Valsverk, rullvagnar, lyftcylindrar
English term or phrase: hot-strip profile
For example the kind of taper you have to take is depending from the hot-strip profile of the strip, the product mix (width of strip), if the strip is split or not etc.
Monica Berntsson
Sweden
Swedish translation:det varmvalsade bandets profil
Explanation:
fast "förklaringen" under verkar ologisk
Selected response from:

asptech
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1det varmvalsade bandets profilasptech
5varmbandsprofilTomas Onsjö
3profilen hos ämnet, ämnets profilmyrwad
3nyvalsade profilen/profilen som nyvalsad
Mårten Sandberg


  

Answers


22 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
nyvalsade profilen/profilen som nyvalsad


Explanation:
dvs profilen som nybakad och varm direkt från valsen. När stålet svalnar torde profilen krympa något, kanske därför begreppet finns.
(Profil kan ju avse dels måtten och formen, dels själva stålbiten)


    Reference: http://www.jfe-steel.co.jp/archives/en/ksc_giho/no.05/e5-055...
Mårten Sandberg
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 233

28 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
det varmvalsade bandets profil


Explanation:
fast "förklaringen" under verkar ologisk

asptech
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 69
Grading comment
Tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin
10 hrs

7 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
profilen hos ämnet, ämnets profil


Explanation:
Lite av gissning, men vid valsning börjar man med ett hett ämne, och det kan vara detta man avser med "hot-strip".

myrwad
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 233

7 days   confidence: Answerer confidence 5/5
varmbandsprofil


Explanation:
elementär valsningskunskap :-)

Tomas Onsjö
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 32