KudoZ home » English to Swedish » Petroleum Eng/Sci

raffinate splitter

Swedish translation: Skriv om med: raffineringen/raffinaten ...


07:16 Apr 9, 2008
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Petroleum Eng/Sci
English term or phrase: raffinate splitter
Meningen lyder "The Raffinate Splitter is effectively a fractionation tower" och finns med i en översättning om utrustning i raffinaderier.

Finns det ett specifikt svenskt uttryck för detta?
Martin Feuk
Swedish translation:Skriv om med: raffineringen/raffinaten ...
Explanation:
Skriv om med "raffinaten separeras/raffineringen sker medelst/i/genom ett fraktioneringstorn" el liknande.

Meningen är onödigt tillkrånglad och möjligen tautologisk.

Raffinering är definitionsmässigt än process som separerar/delar på ämnen till olika raffinat.
Dessutom är "Raffinate Splitter" bara en tankekonstruktion - själva artefakten är ju ("is effectively") fraktioneringstornet.
Selected response from:

Mårten Sandberg
Grading comment
Tack för hjälpen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1raffinatsplitterReino Havbrandt
3Skriv om med: raffineringen/raffinaten ...
Mårten Sandberg


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Skriv om med: raffineringen/raffinaten ...


Explanation:
Skriv om med "raffinaten separeras/raffineringen sker medelst/i/genom ett fraktioneringstorn" el liknande.

Meningen är onödigt tillkrånglad och möjligen tautologisk.

Raffinering är definitionsmässigt än process som separerar/delar på ämnen till olika raffinat.
Dessutom är "Raffinate Splitter" bara en tankekonstruktion - själva artefakten är ju ("is effectively") fraktioneringstornet.


Mårten Sandberg
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 14
Grading comment
Tack för hjälpen!

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
raffinatsplitter


Explanation:
Raffinatsplittern är kanske en komponent som ska ha ett namn? Även om raffinatsplitter inte finns i Google, så är det väl en bra term.
Raffinatsplittern är till sin funktion ett fraktioneringstorn.


Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 16

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin
1 day1 hr