KudoZ home » English to Swedish » Photography/Imaging (& Graphic Arts)

P x Q pixels

Swedish translation: p x q antal pixlar


00:02 Feb 15, 2006
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Photography/Imaging (& Graphic Arts)
English term or phrase: P x Q pixels
Är det nån som vet vad som menas med P x Q här?

Det handlar om ett datorprogram där man kan redigera bilder. Tack på förhand!
Terese Whitty
United States
Swedish translation:p x q antal pixlar
Explanation:
Min tolkning är att p och q är variabler, och bokstäverna har i sig ingen djupare innebörd. I pixelsammanhang verkar p stå för vågrätt (across), medan q representerar lodrätt (down).
Ska man vara petig så är variablerna positiva heltal ("integers" i programmeringssammanhang), men det är väl underförstått av sammanhanget...
Selected response from:

Jan Sundström
Sweden
Grading comment
Tack Jan!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1p x q antal pixlar
Jan Sundström
3P x Q pixlarRadu Stefan


  

Answers


7 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
p x q pixels
p x q antal pixlar


Explanation:
Min tolkning är att p och q är variabler, och bokstäverna har i sig ingen djupare innebörd. I pixelsammanhang verkar p stå för vågrätt (across), medan q representerar lodrätt (down).
Ska man vara petig så är variablerna positiva heltal ("integers" i programmeringssammanhang), men det är väl underförstått av sammanhanget...


    Reference: http://afni.nimh.nih.gov/pub/dist/src/README.driver
Jan Sundström
Sweden
Meets criteria
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 24
Grading comment
Tack Jan!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Kjelle: även min tolkning ("antal" kan ev. utel.)
6 mins
  -> Jag var för snabb på avtryckaren! Bildpunkter är förstås bättre svenska än pixlar... Och du har rätt om att man kan utelämna antal.

8 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
P x Q pixlar


Explanation:
Jag tycker, att det handlar om, att ändra måtten på en rektangulär bild.
P är den nya bredden och Q den nya höjden.

Söka på google efter: PxQ+resize

Kolla också nedanstående länk:

"...PxQ Imaging Mode feature added, enhancing text readability for smaller point sizes. PxQ takes any submitted layout image and reduces its width and height by half, so the resulting JPEG has higher resolution..."

Men PxQ kunde också innebära något annat beroende på din kontext.

Ha det bra!


    Reference: http://www.datadesigns.com/iMailer/versions_im.htm
Radu Stefan
Does not meet criteria
Native speaker of: Native in RomanianRomanian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Jan Sundström: De okända storheterna P och Q förekommer inom vanlig algebra tillsammans med M och N, där de representerar sidorna på två olika matriser. Det kan handla om att ändra storlek, men utan kontext kan det lika gärna handla om två helt olika bilder som jämförs.
59 mins