KudoZ home » English to Swedish » Printing & Publishing

print-to-edge

Swedish translation: med utfall/utfallande


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:print-to-edge
Swedish translation:med utfall/utfallande
Entered by: Mario Marcolin

13:51 Feb 16, 2005
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Printing & Publishing
English term or phrase: print-to-edge
I en lista över annonsstorlekar förekommer "portrait size with print-to-edge"
Johanna Holmberg
med utfall/utfallande
Explanation:
print-to-edge = bleed= med utfall
att annonsen trycks ända ut till kanten, utan marginal

"HELSIDA (tidningen trycks i A4-format)
Satsyta är 180 mm bred x 270 mm hög, ej utfallande annons
Helsida med utfall = 218 mm bred x 305 mm hög (inkl. 4 mm extra runtom på ett A4)

LIGGANDE HALVSIDA
Satsyta är 180 mm bred x 125 mm hög, ej utfall
Halvsida *med utfall* = 218 mm bred x 156 mm hög (inkl. 4 mm extra runtom på en A5)

STÅENDE HALVSIDA
Satsyta är 130 mm bred x 200 mm hög, ej utfall"

http://www.svenskidrottsmedicin.se/innehall/tidningen.html
Selected response from:

Mario Marcolin
Sweden
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2med utfall/utfallande
Mario Marcolin
4 +1kantfri utskrift
Maria Bertilsson
2Kantfri utskrift
Johanna Rebillon


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
kantfri utskrift


Explanation:
eller som förklaring: utskrift ända ut i kanterna.

HP-terminologi


    Reference: http://h41139.www4.hp.com/se/sv/tips_support/tip1.html
Maria Bertilsson
France
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Inger Brandt
38 mins
  -> Tack!

5 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
Kantfri utskrift


Explanation:
Jag antar att det handlar om tryck utan kant, alltså ända ut till papprets kant. Dock känner jag inte till om det finns någon särskild "tryck-term" för det.

Johanna Rebillon
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4

7 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
med utfall/utfallande


Explanation:
print-to-edge = bleed= med utfall
att annonsen trycks ända ut till kanten, utan marginal

"HELSIDA (tidningen trycks i A4-format)
Satsyta är 180 mm bred x 270 mm hög, ej utfallande annons
Helsida med utfall = 218 mm bred x 305 mm hög (inkl. 4 mm extra runtom på ett A4)

LIGGANDE HALVSIDA
Satsyta är 180 mm bred x 125 mm hög, ej utfall
Halvsida *med utfall* = 218 mm bred x 156 mm hög (inkl. 4 mm extra runtom på en A5)

STÅENDE HALVSIDA
Satsyta är 130 mm bred x 200 mm hög, ej utfall"

http://www.svenskidrottsmedicin.se/innehall/tidningen.html

Mario Marcolin
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 8
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  uffe: utfallande tror jag att det heter
12 hrs
  -> Tack!

agree  Linn Arvidsson: "Utfallande" har alltid tryckerierna sagt när jaghar beställt tryck ända ut i kant.
12 hrs
  -> Tack Linn :)