KudoZ home » English to Swedish » Real Estate

competition protection

Swedish translation: konkurrensskydd


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:competition protection
Swedish translation:konkurrensskydd
Entered by: Hans-Bertil Karlsson

10:28 Mar 26, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Real Estate / hyreskontrakt
English term or phrase: competition protection
I ett formulär som ska användas som hyresavtal mellan uthyrare och hyresgäst förekommer det en lösryckt post med denna term. Jag undrar om termen "konkurrensskydd" används i uthyrningssammanhang. Om inte, vad kan det då avse?
Elisabeth Lundberg-Karlsson
Sweden
konkurrensskydd
Explanation:
ja, det används ofta för kommersiella lokaler - att fastighetsäg. inte får hyra ut till en liknande verksamhet, t.ex ytterlitgare en pizzeria i samma hus
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2konkurrensskyddHans-Bertil Karlsson
5konkurrensskyddReino Havbrandt


  

Answers


44 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
konkurrensskydd


Explanation:
ja, det används ofta för kommersiella lokaler - att fastighetsäg. inte får hyra ut till en liknande verksamhet, t.ex ytterlitgare en pizzeria i samma hus

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 12
Grading comment
Tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  JadrankaA
4 hrs

agree  Terese Whitty
6 hrs

54 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
konkurrensskydd


Explanation:
Termerna protection of competition= konkurrensskydd används i eu-material,så det är väl utan tvekan rätt. Se ref.

http://www.armeniadiaspora.com/js04/040115armentel.html


    Reference: http://europa.eu.int/comm/competition/antitrust/others/moder...
    Reference: http://europa.eu.int/comm/competition/antitrust/others/moder...
Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish