KudoZ home » English to Swedish » Religion

spiritual calling

Swedish translation: andligt budskap


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:spiritual calling
Swedish translation:andligt budskap
Entered by: Anette Herbert

18:14 Feb 16, 2007
English to Swedish translations [PRO]
Social Sciences - Religion / Indianer i nordamerika
English term or phrase: spiritual calling
Är det någon som känner till indianerna i Nordamerika? Jag ska översätta en Hopi-äldstes
"spiritual calling to his tribe". Det är som ett slags andligt budskap "You have been telling the people that this is the Eleventh Hour. Now you must go back and tell the people that this is the Hour. And there are things to be considered..."
Och så kommer en rad livsbetraktande frågor som "What are you doing?" What are your relationships? Where is your water?" osv.

För mig låter det som om en ande talar genom den äldste, men också som om han uppmanar dem till något.
Anette Herbert
andligt budskap
Explanation:
Låter väl rimligt i sammanhanget tycker jag.
Selected response from:

Svante Skoglund
Grading comment
Tack Svante!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5andlig tillkallelsexxxShaziya
3andligt budskap
Svante Skoglund
3väckelsebudskap från andevärldenEKM
3andlig kallelse/andligt kall
Katarina Andersson
1andlig appellHelena Hansson


  

Answers


26 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
andlig appell


Explanation:
Bara spånar. Jag vet inget om indianer ...


Helena Hansson
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

18 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
andlig tillkallelse


Explanation:
It can be when a person feels drawn to a particular place/people/religion etc

xxxShaziya
India
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish

19 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
andlig kallelse/andligt kall


Explanation:
Jag skulle tycka här att det traditionella 'andlig kallelse' eller andligt kall' gentemot stammedlemmarna borde fungera, det borde ju vara att det är hans andliga kall att förmedla budskapen till de andra.

Katarina.

Katarina Andersson
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

2 days10 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
väckelsebudskap från andevärlden


Explanation:
...jag vet också försvinnande lite om nordamerikanska indianer, men är det inte ett väckelsebudskap det handlar om - som manar till handling?

EKM
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 7

2 days19 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
andligt budskap


Explanation:
Låter väl rimligt i sammanhanget tycker jag.

Svante Skoglund
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tack Svante!