KudoZ home » English to Swedish » Retail

audit roll

Swedish translation: kontrollrulle


21:37 May 9, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Retail / retail
English term or phrase: audit roll
Detaljhandelsförsäljning: "The manager should then sign the till receipt and place this into the till drawer, and also sign on the audit roll to provide an audit trail."
Monica Berntsson
Sweden
Swedish translation:kontrollrulle
Explanation:
I alla kassaapparater finns en kvittorulle som ska sparas och finnas tillgänglig som kontroll (vid revision eller liknande). Kan vara denna rulle som åsyftas. En gissning bara - jag är inte säker på att det heter kontrollrulle
Selected response from:

Eva Palm
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1ung. "redovisningsrullen" se nedan
Tore Feuk
4transaktionsregisterGlenn Viklund
4JournalremsaKatarina Bovin
1 +1kontrollrulle
Eva Palm


  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
transaktionsregister


Explanation:
alltså för den interna registreringen, inte själva kvittorullen. Skapas en sådan för varje kassa (POS)


    Egen erf.
Glenn Viklund
Albania
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 56

8 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
ung. "redovisningsrullen" se nedan


Explanation:
de flesta engelska kassaapparater (kanske andra länders också) har en pappersrulle för kassakvitton till kunden och en pappersrulle som stämplar samma saker,tid, belopp, moms etc och som tas med i bokföringen. Det är denna rulle som åsyftas och den sparas påskriven så att revisorn kan kolla att allt har gått rätt till. Tror att den införts mest för att undvika momsbedrägeri, men enligt envisa rykten har många småaffärer en extra kassaapparat som inte har någon rulle laddad där en betydande del av försäljningen körs utan audit roll!!

--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-09 21:47:31 (GMT)
--------------------------------------------------

såg aldrig Glenns svar, men det är samma sak han talar om.

Tore Feuk
United Kingdom
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 24

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Eva Palm: gäller även svenska kassaapparater (se nedan), redovisningsrulle är bättre
7 mins

8 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5 peer agreement (net): +1
kontrollrulle


Explanation:
I alla kassaapparater finns en kvittorulle som ska sparas och finnas tillgänglig som kontroll (vid revision eller liknande). Kan vara denna rulle som åsyftas. En gissning bara - jag är inte säker på att det heter kontrollrulle

Eva Palm
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Glenn Viklund: om inte annat borde det heta så..
5 mins

15 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Journalremsa


Explanation:
Så kallade vi den när jag jobbade i kassabranschen.

Vänligen,
Katarina

Katarina Bovin
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 24