KudoZ home » English to Swedish » Retail

ave. cost price

Swedish translation: genomsnittlig inköpskostnad


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:ave. cost price
Swedish translation:genomsnittlig inköpskostnad
Entered by: Hans-Bertil Karlsson

17:34 May 10, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Retail / retail
English term or phrase: ave. cost price
Detaljhandelsförsäljning: "Ave. cost price. "Average" kanske, men vad är "cost price? Det rör sig om köp av eller inbyte med begagnade TV-spel.
Monica Berntsson
Sweden
genomsnittlig inköpskostnad
Explanation:
Tore har rätt, men har krånglat till beteckningen med "före vinst"
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5självkostnad
Klas Törnquist
4genomsnittlig inköpskostnadHans-Bertil Karlsson
4genomsnittlig kostnad före vinst
Tore Feuk


  

Answers


15 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
genomsnittlig kostnad före vinst


Explanation:
cost price är inte bara inköpspriset, utan kostnaden före vinst, vilket inkluderar overhead etc plus inköpskostnad.

Tore Feuk
United Kingdom
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 24

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Hans-Bertil Karlsson: I din förklaring har du rätt, men varför blandar du in "vinst" ?? Det räcker ju med inköpspriset + eventuella kostnader för att göra inköpet.
36 mins

51 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
genomsnittlig inköpskostnad


Explanation:
Tore har rätt, men har krånglat till beteckningen med "före vinst"

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 88
Grading comment
Tack!

1 day19 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
självkostnad


Explanation:
NE: alla kostnader för en produkt till dess att den är levererad och betald, ofta använd som underlag vid prissättning. I begreppet självkostnad ingår direkta kostnader för material o.d. samt andelar av de indirekta kostnaderna för t.ex. utveckling. Även garantikostnader och räntor på eget och i vissa fall främmande kapital brukar höra hit.

Klas Törnquist
Native speaker of: Native in SwedishSwedish