KudoZ home » English to Swedish » Science

Activated sludge respiration inhibition

Swedish translation: biologisk reningsprocess med aktivt slam


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Activated sludge respiration inhibition
Swedish translation:biologisk reningsprocess med aktivt slam
Entered by: Fredrik Larsson

18:26 May 27, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Science
English term or phrase: Activated sludge respiration inhibition
Hjälp med hela meningen vore tacksamt!
Fredrik Larsson
biologisk reningsprocess med aktivt slam
Explanation:
Hittade detta:

"aktivt slam:
slam i biologisk reningsprocess, finns i luftningsbassängerna. Slammet består av bakterier och encelliga djur"

"biologiska reningsprocesser
olika biologiska processer där mikroorganismer omvandlar/bryter ned organisk substans"

http://www.kuai.se/~leilin/ordlista.htm#ORD41

tror att det sista här beskriver 'respiration inhibition'

se också:

http://www.science.gu.se/press/2002/nabaz_mustafa.shtml

som har en beskrivning både på svenska och engelska.
Selected response from:

Glenn Viklund
Albania
Grading comment
Verkar vara vad jag behövde. Tacj för referenserna.

MVH Fredrik
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4biologisk reningsprocess med aktivt slamGlenn Viklund
4hämmad andning till följd av återupplivning(sförsök)
Mats Wiman


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
hämmad andning till följd av återupplivning(sförsök)


Explanation:
antar jag det handlar om

Lite torftig kontext om jag får så säga


    Ersnt 2000
Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 3478

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
biologisk reningsprocess med aktivt slam


Explanation:
Hittade detta:

"aktivt slam:
slam i biologisk reningsprocess, finns i luftningsbassängerna. Slammet består av bakterier och encelliga djur"

"biologiska reningsprocesser
olika biologiska processer där mikroorganismer omvandlar/bryter ned organisk substans"

http://www.kuai.se/~leilin/ordlista.htm#ORD41

tror att det sista här beskriver 'respiration inhibition'

se också:

http://www.science.gu.se/press/2002/nabaz_mustafa.shtml

som har en beskrivning både på svenska och engelska.


Glenn Viklund
Albania
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2476
Grading comment
Verkar vara vad jag behövde. Tacj för referenserna.

MVH Fredrik