KudoZ home » English to Swedish » Science

interspersed

Swedish translation: insprängda


12:38 Jan 6, 2003
English to Swedish translations [Non-PRO]
Science
English term or phrase: interspersed
...containing numerous interspersed fibroblast cells.
Ewa-Maj
Swedish translation:insprängda
Explanation:
eller inbäddade

Medicinsk/biologisk term som bl.a. kan avse bindvävnad.

Se ref. nedan



--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-06 17:30:15 (GMT)
--------------------------------------------------

Ursäkta - märkte inte att det inte var en direktlänk. Följande \"bättre\" länk leder till ett mikroskopieringskompendium från Uppsala Universitet där man bl.a. kan läsa om bindvävens fibroblastceller och där termen \'inbäddad\' används om körtlar som är inbäddade i bindvävskapslar.

http://www.medcellbiol.uu.se/pdf/mikroskoperingcbb3.pdf
Selected response from:

Maria Bertilsson
France
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement. KudoZ.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +3insprängda
Maria Bertilsson
5rikligt förekommandeJerker Thorell
4uppblandade, inblandade, ligga inblandad eller uppblandadÅsa Gudmundsson
4inblandandeReino Havbrandt


  

Answers


16 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
inblandande


Explanation:
eller uppblandade

Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 5026

31 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
insprängda


Explanation:
eller inbäddade

Medicinsk/biologisk term som bl.a. kan avse bindvävnad.

Se ref. nedan



--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-06 17:30:15 (GMT)
--------------------------------------------------

Ursäkta - märkte inte att det inte var en direktlänk. Följande \"bättre\" länk leder till ett mikroskopieringskompendium från Uppsala Universitet där man bl.a. kan läsa om bindvävens fibroblastceller och där termen \'inbäddad\' används om körtlar som är inbäddade i bindvävskapslar.

http://www.medcellbiol.uu.se/pdf/mikroskoperingcbb3.pdf


    Reference: http://www.reum.lu.se/forskningsprojekt.htm
Maria Bertilsson
France
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 521
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement. KudoZ.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Anette Herbert: Inbäddade, men kan inte hitta din referens, kan du göra en note?
4 hrs

agree  Paul Svensson
36 days

agree  Renassans LS
39 days

31 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
rikligt förekommande


Explanation:
interspersed betyder, precis som Reino skriver, inblandade men uttrycket bör nog ändå i sammanhanget vara detta.


    varje god eng-sve ordbok
Jerker Thorell
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 338

3 days2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
uppblandade, inblandade, ligga inblandad eller uppblandad


Explanation:
Ytterligare förslag utöver de redan postade.

Åsa Gudmundsson
PRO pts in pair: 30