KudoZ home » English to Swedish » Science

scarab beetles

Swedish translation: skarabéer


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:scarab beetles
Swedish translation:skarabéer
Entered by: EKM

18:18 May 27, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Science
English term or phrase: scarab beetles
Vilket är ordet för scarab på svenska
Christer 5
skarabé
Explanation:
...snart är jag i Egypten...

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-27 18:24:02 (GMT)
--------------------------------------------------

Stöd från Norstedts och Nationalencyklopedin samt 43 Googleträffar, bland annat: www.ne.se/jsp/tradedoubler/search.jsp?t_word=Skara

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-27 18:24:44 (GMT)
--------------------------------------------------

Svaret skall naturligtvis lyda \"skarabéer\" eftersom du skrev din förfrågan i plural.
Selected response from:

EKM
Sweden
Grading comment
Ledsen att denna inte blev svarda på men ditt svar användes,
Tack
Christer
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +3skarabéEKM
5 +2skarabé-skalbaggar
Georgios Paraskevopoulos
5 +1skarabé
Roger Sjölander
4dyngbaggar
Mario Marcolin


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +3
skarabé


Explanation:
...snart är jag i Egypten...

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-27 18:24:02 (GMT)
--------------------------------------------------

Stöd från Norstedts och Nationalencyklopedin samt 43 Googleträffar, bland annat: www.ne.se/jsp/tradedoubler/search.jsp?t_word=Skara

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-27 18:24:44 (GMT)
--------------------------------------------------

Svaret skall naturligtvis lyda \"skarabéer\" eftersom du skrev din förfrågan i plural.

EKM
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1934
Grading comment
Ledsen att denna inte blev svarda på men ditt svar användes,
Tack
Christer

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ingrid Abramson
42 mins
  -> Tack sa mycket!

agree  Renassans LS
10 hrs
  -> Tack sa mycket!

agree  Anette Sjoberg
20 hrs

6 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
skarabé


Explanation:
pillerbagge

Roger Sjölander
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 394

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Eva Gustavsson
56 mins

7 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
dyngbaggar


Explanation:
qv
http://www.museum.unl.edu/research/entomology/scarab-papers....

Mario Marcolin
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 1883

41 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
skarabé-skalbaggar


Explanation:
Sv: skalbaggar; skalbagge; skarabé (S.N. 1995/6)
En: coleoptera; beetle, chafer; scarab* (Gk koleos=skal,pteron=vinge)
Fr: coléoptères; scarabée, escarbot (< L scarabaeus)
La: Ordn. Coleoptera (350000 arter!); Fam. Scarabaeidae

Skarabé från grekiskans skarabaeos
Tillhör familjen coleoptera

native grek



    Reference: http://djurord.virtualave.net/djurord/sok.pl?in=skarab&ordli...
Georgios Paraskevopoulos
Native speaker of: Native in GreekGreek, Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 80

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jerker Thorell: En lysande utredning!
1 hr
  -> Tack JerkerT

agree  Elpida Karapidaki: korrekt!
1 day11 hrs
  -> Tack Elpida