KudoZ home » English to Swedish » Science

geo-referenced charts

Swedish translation: georefererade kartor


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:geo-referenced charts
Swedish translation:georefererade kartor
Entered by: C. Heljestrand

09:34 Nov 5, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Science
English term or phrase: geo-referenced charts
The text is about using satellites to save the mountain gorilla:

"What will be of great value to everyone working in this area is that we will all be working from the same set of reliable geo-referenced charts,"
C. Heljestrand
Spain
georefererade kartor
Explanation:
det handlar om att passa in kartbilden i ett känt nät, tex svenska riksnätet RT90. Ju fler punkter på din gamla inskannade kartbild eller fina satellitbild som är "kända" uppmätta punkter, desto mer pålitlig blir den nya kartan som skapas.
Selected response from:

Anna Ryden
Italy
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +4georefererade kartorAnna Ryden
3 +1georeferenskartorEKM


  

Answers


13 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
georeferenskartor


Explanation:
http://www.raa.se/uv/web_help/admin/admininfodescriptiongeor...

...men det är lite fikonvarning på det förslaget. Antar att de som ska läsa texten inte är lantmätare i första hand.

Tillförlitliga kartor skapade med satellitreferenspunkter... kanske, men det är för långt.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-11-05 09:49:42 (GMT)
--------------------------------------------------

Georef [-re:´f], globalt referenssystem som använder gradnätet indelat i gradrutor 15°B15° och 1°B1°. Varje sådan ruta (stor eller liten) har en bestämd beteckning med ett bokstavspar. Inom gradrutan anges positionen med longitud- och latitudminuter. En position anges därmed med fyra bokstäver och fyra siffror.

EKM
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1934

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Lisa Lloyd: jag var också lite inne på det, så varför inte?
2 mins
  -> Tack så mycket! :-)

31 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +4
georefererade kartor


Explanation:
det handlar om att passa in kartbilden i ett känt nät, tex svenska riksnätet RT90. Ju fler punkter på din gamla inskannade kartbild eller fina satellitbild som är "kända" uppmätta punkter, desto mer pålitlig blir den nya kartan som skapas.


    min utbildning
Anna Ryden
Italy
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 26

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  JessicaC
13 mins

agree  Lisa Lloyd: klart bäst! www.excitingsoftware.com/Sajt/skogsbruk.htm
19 mins

agree  Inger Brandt
2 hrs

agree  Mario Marcolin
22 hrs