KudoZ home » English to Swedish » Science

z-statistic

Swedish translation: z-statistika


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:z-statistic
Swedish translation:z-statistika
Entered by: Lisa Lloyd

15:23 Nov 10, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Science
English term or phrase: z-statistic
z - Statistic

The z statistic has a normal distribution with a mean of zero and a standard deviation of one. Therefore, if we know the mean and standard deviation for a population, we can identify a z-score given the raw score, or we can identify the raw score given the z-score.

Tack på förhand, Lisa :o)
Lisa Lloyd
z-statistika
Explanation:
tror jag. Du hittar inte termen på Eurodicautom, men däremot en del andra bokstavskombinationer med "statistic(s)" på slutet med nämnda översättningar. Dessutom en (säger en) träff på Google.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 26 mins (2003-11-10 16:49:54 GMT)
--------------------------------------------------

Översättningen skulle alltså bli: \"Z-statistikan är normalfördelad med medelvärdet noll och standardavvikelsen ett.\"
Selected response from:

Roger Sjölander
Sweden
Grading comment
tack Roger!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5standardiserad normalfördelningasptech
5standardiserad normalfördelningasptech
4z-statistika
Roger Sjölander


Discussion entries: 1





  

Answers


20 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
standardiserad normalfördelning


Explanation:
Den standardiserade normalfördelningen har medelvärdet noll och standardavvikelsen ett.

asptech
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1702

20 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
standardiserad normalfördelning


Explanation:
Den standardiserade normalfördelningen har medelvärdet noll och standardavvikelsen ett.

asptech
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1702

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
z-statistika


Explanation:
tror jag. Du hittar inte termen på Eurodicautom, men däremot en del andra bokstavskombinationer med "statistic(s)" på slutet med nämnda översättningar. Dessutom en (säger en) träff på Google.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 26 mins (2003-11-10 16:49:54 GMT)
--------------------------------------------------

Översättningen skulle alltså bli: \"Z-statistikan är normalfördelad med medelvärdet noll och standardavvikelsen ett.\"


    Reference: http://www.ises.abo.fi/kurser/stat/5734_VT2001/pdf/qanda3.pd...
    Reference: http://europa.eu.int/eurodicautom/Controller
Roger Sjölander
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 394
Grading comment
tack Roger!