KudoZ home » English to Swedish » Science

iodophenyl

Swedish translation: jodfenyl


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:iodophenyl
Swedish translation:jodfenyl
Entered by: Lisa Lloyd

13:29 Jan 24, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Science
English term or phrase: iodophenyl
(1-(2,5-dimethoxy-4 iodophenyl)-2-aminopropane)-induced head-twitches in the rat are mediated by 5-hydroxytryptamine (5-HT) 2A receptors: modulation by novel 5-HT2A/2C antagonists, D1 antagonists and 5-HT1A agonists

är iodophenyl jodfenyl på svenska?

tack på förhand, Lisa
Lisa Lloyd
jodfenyl
Explanation:
Det stämmer. Som substituenter i systematiska namn skall halogenerna INTE ha något 'o' på slutet på svenska (även om det finns många som bryter mot den regeln).

Det systematiska namnet på jodoform är t.ex. trijodmetan, INTE trijodometan.

Det skall förstås in ett bindestreck, så att den aktuella molekylbiten heter "2,5-dimetoxi-4-iodfenyl"
Selected response from:

Folke Nettelblad
Sweden
Grading comment
tusen tack, Folke!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4jodfenyl
Folke Nettelblad
4jodofenyl
Gorel Bylund


  

Answers


1 min   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
jodofenyl


Explanation:
bör det bli

--------------------------------------------------
Note added at 2004-01-24 13:31:55 (GMT)
--------------------------------------------------

Analogt med iodophilic = jodofil, iodoform = jodoform etc (Cressy)

Gorel Bylund
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 884

33 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
jodfenyl


Explanation:
Det stämmer. Som substituenter i systematiska namn skall halogenerna INTE ha något 'o' på slutet på svenska (även om det finns många som bryter mot den regeln).

Det systematiska namnet på jodoform är t.ex. trijodmetan, INTE trijodometan.

Det skall förstås in ett bindestreck, så att den aktuella molekylbiten heter "2,5-dimetoxi-4-iodfenyl"

Folke Nettelblad
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2563
Grading comment
tusen tack, Folke!