KudoZ home » English to Swedish » Science (general)

environmental matrices

Swedish translation: miljön


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:environmental matrices
Swedish translation:miljön
Entered by: Anette Herbert

22:02 Nov 7, 2007
English to Swedish translations [PRO]
Science - Science (general)
English term or phrase: environmental matrices
· Isotopic specific measurement methods to measure mercury content in food and **environmental matrices**
Anette Herbert
miljön
Explanation:
...för att mäta kvicksilverhalten i mat och i miljön.

Det finns inget specifikt svenskt ord för "environmental matrices" men eftersom ordet omfattar olika delar av miljön så som tex. sediment eller vatten så funkar ordet miljön också. Ordet "environment" i sig på engelska betyder ju också "omgivningen" is större utsträckning än ordet "miljön" gör på svenska.
Selected response from:

Hanna Valenta
Sweden
Grading comment
Tack Hanna!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1miljömatriserKjelle
3miljön
Hanna Valenta


  

Answers


32 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
miljön


Explanation:
...för att mäta kvicksilverhalten i mat och i miljön.

Det finns inget specifikt svenskt ord för "environmental matrices" men eftersom ordet omfattar olika delar av miljön så som tex. sediment eller vatten så funkar ordet miljön också. Ordet "environment" i sig på engelska betyder ju också "omgivningen" is större utsträckning än ordet "miljön" gör på svenska.


    Reference: http://theses.lub.lu.se/postgrad//search.tkl?field_query1=pu...
Hanna Valenta
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 8
Grading comment
Tack Hanna!

9 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
miljömatriser


Explanation:
Typ: biologiska material, biologiska matriser; fast lite bredare

Kjelle
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin: miljön som komponentmatris eg. luft-jord-vatten-vegetation
13 hrs
  -> tack!