KudoZ home » English to Swedish » Science (general)

life sciences

Swedish translation: biovetenskaper


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:life sciences
Swedish translation:biovetenskaper
Entered by: Sven Petersson

18:51 Dec 8, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Science - Science (general)
English term or phrase: life sciences
No context
Sven Petersson
Sweden
biovetenskaper
Explanation:
Det engelska uttrycket används också, men svenska är väl att föredra.

--------------------------------------------------
Note added at 27 mins (2004-12-08 19:19:04 GMT)
--------------------------------------------------

courses.ki.se/kursgivare/institutioner/biosci
www.vxu.se/utb/kursdata/data/ 1608/lf/sv/2002-06-12/lfGAP810.pdf
www.prioinfo.se/produktguide/ databaser/naturvet/biologi.htm
www.kib.ki.se/info/news/arkiv/archive_vol1_00_se.html
Selected response from:

Folke Nettelblad
Sweden
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3biovetenskaper
Folke Nettelblad
3Life science
Valeska Maier-Wörz
3livskunskap
Jezicar


  

Answers


13 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
livskunskap


Explanation:
Den här termen har börjat flitigt användas i skolsammanhang. Jag var lärare i livskunskap på en gymnasieskola. Ämnet var en blandning av moral, etik, samhällskunskap, psykologi och religion kan man säga. Vem vet kanske "livskunskap" är det just den termen du söker. Hälsningar

Jezicar
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in Serbo-CroatSerbo-Croat

20 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Life science


Explanation:
Massor med träffar i Google.
Om du vill översätta rekommenderar jag förklaringen "bioteknik och medicin"


    www.invest.skane.se/swe/ lifescience.asp?Menu=LifeScience - 10k
Valeska Maier-Wörz
Native speaker of: Native in GermanGerman

22 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
biovetenskaper


Explanation:
Det engelska uttrycket används också, men svenska är väl att föredra.

--------------------------------------------------
Note added at 27 mins (2004-12-08 19:19:04 GMT)
--------------------------------------------------

courses.ki.se/kursgivare/institutioner/biosci
www.vxu.se/utb/kursdata/data/ 1608/lf/sv/2002-06-12/lfGAP810.pdf
www.prioinfo.se/produktguide/ databaser/naturvet/biologi.htm
www.kib.ki.se/info/news/arkiv/archive_vol1_00_se.html

Folke Nettelblad
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Miroslawa Jodlowiec
7 mins

agree  Lisa Lloyd
2 hrs

agree  Gorel Bylund
2 hrs