KudoZ home » English to Swedish » Ships, Sailing, Maritime

sacrificial anodes

Swedish translation: offeranoder


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:sacrificial anodes
Swedish translation:offeranoder
Entered by: Lars Palmer

19:29 Apr 24, 2008
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Ships, Sailing, Maritime / Liten fritidsbåt med dieselmotor
English term or phrase: sacrificial anodes
Gäller underhållning i allmänhet och underhåll av båtens zinkanoder i det här fallet
Lars Palmer
Brazil
offeranoder
Explanation:
Precis som du säger; zinkanoder, som är av en oädlare metall och därför "offrar sig", och därigenom skyddar skrovet från att rosta.

--------------------------------------------------
Note added at 9 minuter (2008-04-24 19:39:00 GMT)
--------------------------------------------------

http://school.chem.umu.se/Experiment/P190

susning.nu/Offeranod

www.boatfittings.com/docssv/motor/propeller/propallminfo.ht...
Selected response from:

Folke Nettelblad
Sweden
Grading comment
Tack igen Folke
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2offeranoder
Folke Nettelblad
4offeranoderKjelle


  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
offeranoder


Explanation:
fast offerelektroder brukar räcka -som term

Kjelle
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

7 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
offeranoder


Explanation:
Precis som du säger; zinkanoder, som är av en oädlare metall och därför "offrar sig", och därigenom skyddar skrovet från att rosta.

--------------------------------------------------
Note added at 9 minuter (2008-04-24 19:39:00 GMT)
--------------------------------------------------

http://school.chem.umu.se/Experiment/P190

susning.nu/Offeranod

www.boatfittings.com/docssv/motor/propeller/propallminfo.ht...

Folke Nettelblad
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tack igen Folke
Notes to answerer
Asker: Únderbart och härlig förklaring också. Tack Folke.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sven Petersson
1 hr

agree  xxxbofasching: Offeranod är rätt, men då måste den lilla diselfritidsbåten vara av stål! Det kanske den är.
1 hr